סומא
הבדלת סומא לג. לכתחילה טוב שסומא לא יבדיל בעצמו אלא יצא ידי חובה בהבדלה שעושה אדם אחר. אמנם, אם יש לו מכך חלישות הדעת – יכול להבדיל לעצמו (ללא ברכת "הנר" כבסמוך), אך לא יבדיל לאחרים. סומא בברכת הנר לד. סומא המבדיל בעצמו – לא יברך על הנר, לפי שצריך ליהנות מן האור […]
הבדלה בלא ברכת נר
ברכה בפני עצמה כה. ברכת הנר אינה חלק מסדר ההבדלה אלא ברכתה נתקנה על תחילת בריאת האש, אך חכמים סידרו לברכה על הכוס עם שאר ברכות ההבדלה. ומכל מקום, אין ברכת הנר מעכבת את שאר ברכות ההבדלה ואינה כפופה להבדלה, כפי שיתבאר לקמן. אין לו נר כו. המבדיל במוצאי שבת ואין לו נר […]
הבטה בידיים לאור הנר
הבטה בידיים כ. נוהגים להביט בכפות הידיים ובציפורנים בשעת ברכת הנר. ויש נוהגים להסתכל על גב היד ויש נוהגים להסתכל על אצבעות היד. והמנהג הטוב ביותר הוא להסתכל תחילה בציפורניים ובכף היד ביחד כאשר האגודל מכופף פנימה ועליו מכופפות שאר ארבע האצבעות. ובעוד האצבעות מכופפות באופן הנ"ל, מפנים את גב היד אל הנר ואין אור […]
הנאה מאור הנר
נר שנהנה ממנו ט. אין אדם מברך ברכת הנר אלא על נר שיכול ליהנות מאורו. ולכן, אין לברך על נר הנמצא במקום רחוק אלא על נר הנמצא בסמוך כל כך שאפשר ליהנות מאורו, כפי שכתב מרן בעל השולחן ערוך: "אין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו". גדר "יאותו לאורו" י. נר שניתן ליהנות מאורו […]
השלהבת
ראיית שלהבת עצמה ה. כל היוצאים בברכת הנר צריכים לראות את אור השלהבת. אפילו אדם העומד במקום סמוך לנר, כך שיכול ליהנות מאור הנר, צריך לראות את השלהבת עצמה, ואין זה מספיק לעמוד במקום שנהנה מאורה אך אינו רואה את השלהבת עצמה. הבדלה ברוב עם ו. צריך המברך להיזהר לראות את שלהבת הנר […]
ברכת הנר
לשון רבים ב. נוסח ברכת האש הוא: "בורא מאורי האש", בלשון רבים דווקא, ואין לאמרה בלשון יחיד. והטעם לכך שתיקנו לברך בלשון רבים הוא, שיש כמה גוונים ומיני אורות בשלהבת האש, וכן כמה מיני חלקים בנשמת האדם, וכל חלק בנשמת האדם [נפש, רוח ונשמה] נהנה מחלק אחר בשלהבת. טעה בנוסח הברכה ג. ברך […]
ארבעת המינים
ארבעת המינים סח. נחלקו הפוסקים אם מותר לברך ברכת הריח על אתרוג שיוחד למצות "ארבעת המינים" בימי חג ה"סוכות". ולכן – ראוי לא להריח בו במשך כל ימי חג ה"סוכות". סט. הדס של מצווה שיוחד ל"ארבעת המינים" – דינו כדין כאתרוג של מצווה, שאין לברך עליו בימי חג ה"סוכות", אבל הדס [ואפילו הדס […]
בעיות שונות בבשמים
בשמים של ע"ז נז. "בשמים של מסיבה של עכו"ם – אין מברכין עליהם, שסתם מסיבת עכו"ם לעכו"ם". הנוצרים מניחים זרי פרחים על המתים, וזה נקרא בשמים של עכו"ם-ע"ז, שאין מברכין עליהם. ערלה נח. נחלקו הפוסקים אם מותר לברך ברכת הריח על עצי בשמים בתוך שלוש שנים לנטיעתם. יש אומרים שחל עליהם דין "ערלה" […]
בורא מאורי האש
ברכת הנר במוצאי שבת א. מספר טעמים נאמרו לברכת "בורא מאורי האש" במוצאי שבת: אש נבראה במוצאי שבת – מובא בחז"ל בכמה מקומות שאש נבראה במוצאי שבת. בגמרא מסכת פסחים מובא: "ובמוצאי שבת נתן הקב"ה דעה באדם הראשון, מעין דוגמא של מעלה, והביא שני אבנים וטחנן זו בזו ויצא מהן אור". ובמדרש רבה: "… […]