סומא

הבדלת‭ ‬סומא לג‭. ‬ לכתחילה‭ ‬טוב‭ ‬שסומא‭ ‬לא‭ ‬יבדיל‭ ‬בעצמו‭ ‬אלא‭ ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בהבדלה‭ ‬שעושה‭ ‬אדם‭ ‬אחר‭. ‬אמנם‭, ‬אם‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬מכך‭ ‬חלישות‭ ‬הדעת‭ – ‬יכול‭ ‬להבדיל‭ ‬לעצמו‭ (‬ללא‭ ‬ברכת‭ "‬הנר‭" ‬כבסמוך‭), ‬אך‭ ‬לא‭ ‬יבדיל‭ ‬לאחרים‭.‬ סומא‭ ‬בברכת‭ ‬הנר לד‭. ‬ סומא‭ ‬המבדיל‭ ‬בעצמו‭ – ‬לא‭ ‬יברך‭ ‬על‭ ‬הנר‭, ‬לפי‭ ‬שצריך‭ ‬ליהנות‭ ‬מן‭ ‬האור‭ […]

הבדלה‭ ‬בלא‭ ‬ברכת‭ ‬נר‭

ברכה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה כה‭. ‬ ברכת‭ ‬הנר‭ ‬אינה‭ ‬חלק‭ ‬מסדר‭ ‬ההבדלה‭ ‬אלא‭ ‬ברכתה‭ ‬נתקנה‭ ‬על‭ ‬תחילת‭ ‬בריאת‭ ‬האש‭, ‬אך‭ ‬חכמים‭ ‬סידרו‭ ‬לברכה‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬עם‭ ‬שאר‭ ‬ברכות‭ ‬ההבדלה‭. ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬אין‭ ‬ברכת‭ ‬הנר‭ ‬מעכבת‭ ‬את‭ ‬שאר‭ ‬ברכות‭ ‬ההבדלה‭ ‬ואינה‭ ‬כפופה‭ ‬להבדלה‭, ‬כפי‭ ‬שיתבאר‭ ‬לקמן‭.‬ אין‭ ‬לו‭ ‬נר כו‭. ‬ המבדיל‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬ואין‭ ‬לו‭ ‬נר‭ […]

הבטה‭ ‬בידיים‭ ‬לאור‭ ‬הנר‭

הבטה‭ ‬בידיים כ‭.‬ נוהגים‭ ‬להביט‭ ‬בכפות‭ ‬הידיים‭ ‬ובציפורנים‭ ‬בשעת‭ ‬ברכת‭ ‬הנר‭. ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬להסתכל‭ ‬על‭ ‬גב‭ ‬היד‭ ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬להסתכל‭ ‬על‭ ‬אצבעות‭ ‬היד‭. ‬והמנהג‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬להסתכל‭ ‬תחילה‭ ‬בציפורניים‭ ‬ובכף‭ ‬היד‭ ‬ביחד‭ ‬כאשר‭ ‬האגודל‭ ‬מכופף‭ ‬פנימה‭ ‬ועליו‭ ‬מכופפות‭ ‬שאר‭ ‬ארבע‭ ‬האצבעות‭. ‬ובעוד‭ ‬האצבעות‭ ‬מכופפות‭ ‬באופן‭ ‬הנ‭"‬ל‭, ‬מפנים‭ ‬את‭ ‬גב‭ ‬היד‭ ‬אל‭ ‬הנר‭ ‬ואין‭ ‬אור‭ […]

הנאה‭ ‬מאור‭ ‬הנר

נר‭ ‬שנהנה‭ ‬ממנו ט‭.‬‭ ‬ אין‭ ‬אדם‭ ‬מברך‭ ‬ברכת‭ ‬הנר‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שיכול‭ ‬ליהנות‭ ‬מאורו‭. ‬ולכן‭, ‬אין‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬הנמצא‭ ‬במקום‭ ‬רחוק‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬הנמצא‭ ‬בסמוך‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬שאפשר‭ ‬ליהנות‭ ‬מאורו‭, ‬כפי‭ ‬שכתב‭ ‬מרן‭ ‬בעל‭ ‬השולחן‭ ‬ערוך‭: "‬אין‭ ‬מברכין‭ ‬על‭ ‬הנר‭ ‬עד‭ ‬שיאותו‭ ‬לאורו‭".‬ גדר‭ "‬יאותו‭ ‬לאורו‭"‬ י‭.‬ נר‭ ‬שניתן‭ ‬ליהנות‭ ‬מאורו‭ […]

השלהבת

ראיית‭ ‬שלהבת‭ ‬עצמה ה‭. ‬ כל‭ ‬היוצאים‭ ‬בברכת‭ ‬הנר‭ ‬צריכים‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬אור‭ ‬השלהבת‭. ‬אפילו‭ ‬אדם‭ ‬העומד‭ ‬במקום‭ ‬סמוך‭ ‬לנר‭, ‬כך‭ ‬שיכול‭ ‬ליהנות‭ ‬מאור‭ ‬הנר‭, ‬צריך‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬השלהבת‭ ‬עצמה‭, ‬ואין‭ ‬זה‭ ‬מספיק‭ ‬לעמוד‭ ‬במקום‭ ‬שנהנה‭ ‬מאורה‭ ‬אך‭ ‬אינו‭ ‬רואה‭ ‬את‭ ‬השלהבת‭ ‬עצמה‭.‬ הבדלה‭ ‬ברוב‭ ‬עם ו‭. ‬ צריך‭ ‬המברך‭ ‬להיזהר‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬שלהבת‭ ‬הנר‭ […]

ברכת‭ ‬הנר

לשון‭ ‬רבים ב‭. ‬ נוסח‭ ‬ברכת‭ ‬האש‭ ‬הוא‭: "‬בורא‭ ‬מאורי‭ ‬האש‭", ‬בלשון‭ ‬רבים‭ ‬דווקא‭, ‬ואין‭ ‬לאמרה‭ ‬בלשון‭ ‬יחיד‭. ‬והטעם‭ ‬לכך‭ ‬שתיקנו‭ ‬לברך‭ ‬בלשון‭ ‬רבים‭ ‬הוא‭, ‬שיש‭ ‬כמה‭ ‬גוונים‭ ‬ומיני‭ ‬אורות‭ ‬בשלהבת‭ ‬האש‭, ‬וכן‭ ‬כמה‭ ‬מיני‭ ‬חלקים‭ ‬בנשמת‭ ‬האדם‭, ‬וכל‭ ‬חלק‭ ‬בנשמת‭ ‬האדם‭ [‬נפש‭, ‬רוח‭ ‬ונשמה‭] ‬נהנה‭ ‬מחלק‭ ‬אחר‭ ‬בשלהבת‭.‬ טעה‭ ‬בנוסח‭ ‬הברכה ג‭. ‬ ברך‭ […]

ארבעת‭ ‬המינים

ארבעת‭ ‬המינים סח‭. ‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬אם‭ ‬מותר‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬אתרוג‭ ‬שיוחד‭ ‬למצות‭ "‬ארבעת‭ ‬המינים‭" ‬בימי‭ ‬חג‭ ‬ה‭"‬סוכות‭". ‬ולכן‭ – ‬ראוי‭ ‬לא‭ ‬להריח‭ ‬בו‭ ‬במשך‭ ‬כל‭ ‬ימי‭ ‬חג‭ ‬ה‭"‬סוכות‭".‬ סט‭. ‬ הדס‭ ‬של‭ ‬מצווה‭ ‬שיוחד‭ ‬ל‭"‬ארבעת‭ ‬המינים‭" – ‬דינו‭ ‬כדין‭ ‬כאתרוג‭ ‬של‭ ‬מצווה‭, ‬שאין‭ ‬לברך‭ ‬עליו‭ ‬בימי‭ ‬חג‭ ‬ה‭"‬סוכות‭", ‬אבל‭ ‬הדס‭ [‬ואפילו‭ ‬הדס‭ […]

בעיות‭ ‬שונות‭ ‬בבשמים

בשמים‭ ‬של‭ ‬ע‭"‬ז נז‭. ‬ ‭"‬בשמים‭ ‬של‭ ‬מסיבה‭ ‬של‭ ‬עכו‭"‬ם‭ – ‬אין‭ ‬מברכין‭ ‬עליהם‭, ‬שסתם‭ ‬מסיבת‭ ‬עכו‭"‬ם‭ ‬לעכו‭"‬ם‭". ‬הנוצרים‭ ‬מניחים‭ ‬זרי‭ ‬פרחים‭ ‬על‭ ‬המתים‭, ‬וזה‭ ‬נקרא‭ ‬בשמים‭ ‬של‭ ‬עכו‭"‬ם‭-‬ע‭"‬ז‭, ‬שאין‭ ‬מברכין‭ ‬עליהם‭.‬ ערלה נח‭. ‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬אם‭ ‬מותר‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬עצי‭ ‬בשמים‭ ‬בתוך‭ ‬שלוש‭ ‬שנים‭ ‬לנטיעתם‭. ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שחל‭ ‬עליהם‭ ‬דין‭ "‬ערלה‭" […]

בורא‭ ‬מאורי‭ ‬האש

ברכת‭ ‬הנר‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת א‭. ‬ מספר‭ ‬טעמים‭ ‬נאמרו‭ ‬לברכת‭ "‬בורא‭ ‬מאורי‭ ‬האש‭" ‬במוצאי‭ ‬שבת‭:‬ אש‭ ‬נבראה‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬‮–‬‭ ‬מובא‭ ‬בחז‭"‬ל‭ ‬בכמה‭ ‬מקומות‭ ‬שאש‭ ‬נבראה‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭. ‬בגמרא‭ ‬מסכת‭ ‬פסחים‭ ‬מובא‭: "‬ובמוצאי‭ ‬שבת‭ ‬נתן‭ ‬הקב‭"‬ה‭ ‬דעה‭ ‬באדם‭ ‬הראשון‭, ‬מעין‭ ‬דוגמא‭ ‬של‭ ‬מעלה‭, ‬והביא‭ ‬שני‭ ‬אבנים‭ ‬וטחנן‭ ‬זו‭ ‬בזו‭ ‬ויצא‭ ‬מהן‭ ‬אור‭". ‬ובמדרש‭ ‬רבה‭: "… […]

דילוג לתוכן