עמידת הכהנים בדוכן
לא. מקום העמידה – מקום עמידת הכהנים לנשיאת כפיהם הוא כל האצטבה שבכותל שמתפללים כנגדו. ומי שמתרשל מלעלות לדוכן ועומד על קרקע ההיכל – הרי הוא משנה מדברי חז"ל[1]. אמנם אם קשה לו לעלות לדוכן או שאין שם מקום פנוי – מותר לו לשאת את כפיו על קרקע ההיכל או קרוב לדוכן[2].
לב. סיבוב לצד ימין – כשעולים הכהנים לדוכן יהיו פניהם כלפי ההיכל בצד מזרח, יד ימין בצד דרום ויד שמאל בצד צפון.
- כשמחזירים פניהם כלפי העם בשעת ברכת הכהנים יפנו לצד ימין, דהיינו שמפנים את הפנים לצד דרום ומשם למערב כך שיהיו פניהם כלפי העם למערב ויד ימינם לצד צפון.
- גם כשמחזירים פניהם בגמר הברכה מהקהל להיכל יסובבו דרך ימין, דהיינו שיפנו את פניהם לצד צפון ומשם למזרח, כך שיהיו פניהם למזרח ויד ימין לצד דרום[3], כך שכל הפניות יהיו לצד ימין[4].
- גם כהן איטר ינהג כך לסובב דרך צד ימין של כל העולם[5].
לג. החזרת פניהם – צריכים הכהנים להחזיר את פניהם כלפי ההיכל רק לאחר שיתחיל הש"ץ ברכת "שים שלום" ולא קודם לכן[6].
לד. אין הכהנים רשאים להוריד את ידיהם עד שיחזירו את פניהם כלפי ההיכל[7].
לה. חזרה מההיכל – לא יעקרו הכהנים ממקומם בדוכן לאחר ברכת הכהנים עד שיענו הציבור "אמן" על ברכת "שים שלום". ויזהרו בזה אפילו בימים נוראים אעפ"י שמאריכים בתפילת "ואתם הדבקים" וכו'[8].
[1] בא"ח פרשת תצוה סעי' ה'.
[2] אחרונים.
[3] בית יוסף סי' קכ"ח באורך. כה"ח שם ס"ק ק'. משנ"ב שם ס"ק ס"א. חסד לאלפים ס"ק י"ג.
[4] סוטה ט"ו ע"ב.
[5] פרי מגדים ס"ק י"א.
[6] שו"ע סי' קכ"ח סעי' ט"ז. בא"ח פרשת תצוה סעי' ט"ז.
[7] שם.
[8] שו"ע סי' קכ"ח סעי' ט"ז. בא"ח פרשת תצוה סעי' ט"ז. אחרונים.