אופן אמירת ברכת הכהנים

מה. אופן ההקראה ע"י השליח ציבור – לא יקרא הש"ץ: "כהנים" עד שהציבור יסיים לענות אמן על ברכת "הטוב שמך ולך נאה להודות".

  • לא יתחילו הכהנים לברך "ברוך אתה" וכו' עד שתכלה קריאת "כהנים" מפי המקרא.
  • לא יתחיל הש"ץ לקרוא: "יברכך" עד שיענו הצבור "אמן" על הברכה.
  • לא יתחילו הכהנים שום תיבה מברכת הכהנים עד שיסיים אותה המקרא.
  • לא יתחיל המקרא שום תיבה מברכת הכהנים עד שיסיימו הכהנים תיבה שלפניה.
  • לא יענו הצבור "אמן" על סיום הפסוקים של ברכת הכהנים עד שיסיימו הכהנים את התיבה שנמצאים בה.
  • גם הציבור יענו: "ברוך הוא וברוך שמו" רק לאחר שגמרו הכהנים לומר תיבת "ה'"[1].

מו. תיבת "יברכך" – לא יתחילו הכהנים לומר את תיבת "יברכך" מעצמם, אלא ימתינו לחזן שיאמר: "יברכך" והם יענו אחריו, אעפ"י שיש חולקים בדבר כך הוא המנהג[2]. ובמקום שמתחילים הכהנים "יברכך" לפני שהחזן מתחיל להקרות להם – יזהרו להמתין לקהל שיענו "אמן" על ברכת "לברך את עמו ישראל באהבה", ורק אח"כ יתחילו: "יברכך"[3].

מז. פנייה לצד ההיכל – כשאומר הש"ץ "יברכך" יפנה הכהן את פניו לצד ההיכל, וכשאומר "וישמרך" יפנה לצד ימין. כשאומר "יאר" יפנה לצד ההיכל, וכשאומר "אליך" ו"ויחנך" יפנה לצד שמאל. כשאומר "ישא" ישתחווה כנגד ההיכל וקו האמצעי שהוא גופו[4].

מח. ניגונים בשעת הברכה – כשהש"ץ מקריא לכהנים וכשהכהנים אומרים את הברכה – לא יאריכו בניגונים כדי שלא לעייף את הכהנים האחרים העומדים שם וידיהם מורמות[5]. וטוב שינגנו רק בניגון אחד ולא לעבור מניגון לניגון[6].

מט. ספק באמירה – אם הש"ץ הגיע למילים: "פניו אליך" ואינו יודע אם הם של הפסוק השני או השלישי של ברכת הכהנים – ימשיך להקריא מהפסוק השני (דהיינו מילת "ויחונך")[7].

[1] שו"ע סי' קכ"ח סעי' י"ח. כה"ח שם ס"ק ק"ו-ק"י. בא"ח פרשת תצוה סעי' י"ז.

[2] שו"ע סי' קכ"ח סעי' י"ג. כה"ח שם ס"ק פ"ב. בא"ח פרשת תצוה סעי' א'.

[3] בא"ח פרשת תצוה סעי' א'.

[4] שו"ע סי' קכ"ח סעי' מ"ה. בא"ח פרשת תצוה סעי' ג'.

[5] שו"ע סי' קכ"ח סעי' כ"א והחונים עליו.

[6] אחרונים עפ"י שו"ע סי' קכ"ח סעי' כ"א.

[7] כה"ח סי' קכ"ח ס"ק פ"ט.

דילוג לתוכן