בקשות במקום ברכת כהנים

בקשות במקום ברכת כהנים

עח. כשאין כהנים בבית הכנסת – אם אין בבית הכנסת כהנים שיישאו את כפיהם, והזמן ראוי לנשיאת כפים, יאמר הש"ץ לאחר "הטוב שמך ולך נאה להודות": "אלוקינו ואלוקי אבותינו ברכנו בברכה המשולשת" וכו' עד: "ואני אברכם" כפי שמופע בסידורים, והציבור יענו: "כן יהי רצון" לאחר כל פסוק ופסוק, ולא יענו "אמן". ויש נוהגים לומר בסיום הפסוק הראשון: "כן יהי רצון בזכות אברהם", ובסיום הפסוק השני: "כן יהי רצון בזכות יצחק", ובסיום הפסוק השלישי: "כן יהי רצון בזכות יעקב ובזכות משה, אהרן ויוסף ודוד", וכל אחד יעשה כמנהגו[1].

עט. המתפלל ביחיד – אם מתפלל ביחיד ולא שמע ברכת כהנים, לא יאמר באמצע העמידה את הבקשה הנ"ל[2], אך טוב לומר לאחר העמידה: "ריבונו של עולם, בטובך הגדול ובחסדיך הרבים תברכנו, ותקיים בנו כל הברכות אשר צוית את אהרון ואת בניו לברך את עמך ישראל באהבה ככתוב בתורתך: וידבר ה' אל משה לאמר כה תברכו את בנ"י אמור להם, יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחנך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום, ושמו את שמי על בנ"י ואני אברכם. ויהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שיהא עתה עת רצון לפניך, ותעלה ותבוא ותגיע ותראה ותרצה ותשמע ותפקד ותזכר לפניך כל ברכה וברכה אשר יצאה מפי אהרן ובניו באהבה, ויתעוררו בעת הזאת כל הברכות ושמות הקדושים הכתובים והרמוזים בהם למשוך שפע טובה וברכה והצלחה ופרנסה טובה וכלכלה וחיים ארוכים וטובים ומתוקנים לנו ולכל ישראל אמן. יהיו לרצון אמרי פי והגיון ליבי לפניך ה' צורי וגואלי", ואח"כ יאמר פעמיים: "מי א-ל כמוך, נושא עוון, ועובר על פשע, לשארית נחלתו, לא החזיק לעד אפו, כי חפץ חסד הוא, ישוב ירחמנו, יכבוש עוונותינו, ותשליך במצולות ים כל חטאתם, תתן אמת ליעקב, חסד לאברהם, אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם"[3].

[1] שו"ע סי' קכ"ז סעי' ב'. כה"ח שם ס"ק י"ח, כ'. בא"ח פרשת תצוה סעי' ב'.

[2] שו"ע סי' קכ"א סעי' ג' והחונים עליו. כה"ח סי' קכ"ז ס"ק י"ב.

[3] עוד יוסף חי פרשת תצוה סעי' א'.

דילוג לתוכן