דיבור והרהור בבית הכסא

כו. איסור דיבור בבית הכסא – יזהר שלא ידבר בבית הכסא אפילו דיבור של חול ואפילו תיבה אחת, אבל לנחור – מותר[1]. ואם יש הכרח וצורך גדול – מותר לדבר כל עוד שלא ניפנה, אך מעת שניפנה לא ישיח כלל[2].

כז. הרהור בבית הכסא – אסור להרהר בדברי תורה בבית הכסא, בבית המרחץ או במקומות המטונפים, ויש אומרים שאסור להרהר גם בצרכי מצווה כגון צרכי צדקה, שבת, סוכה, לולב, מצה וכד'[3]. ואסור אפילו אם נמצא מרוחק ד' אמות מבית הכסא ויש שם ריח רע.

כח. שלום – אסור לומר "שלום" לאדם בבית המרחץ או במקומות מטונפים, ויש אומרים שאסור להזכיר גם שם אדם ששמו "שלום" או "עובדיה" וכד' שהם שמות שנקרא או שנרמז בהם שמו של הקב"ה, ולכן אם רוצה לקרוא שם לחבירו, נוהגים לשנות את השם, כגון שקורא לחברו בלי מ' סופית וכד'. ולא מזכירים שם את  המילה "שבת", כיון שלפי הזוה"ק שם זה הוא משמותיו של הקב"ה[4].

כט. אם נמצא במקום שאסור לומר "שלום" כגון בבית המרחץ או במקום מטונף, וחברו אומר לו "שלום" – יענה לו בנענוע ראש או יאמר: "גם לך" או "ברכה טובה" וכד' אך יזהר שלא יזכיר "שלום"[5].

ל. יזהר לא להיכנס לבית הכסא כשהוא לבוש בחולצה שכתוב עליה "שלום" או פסוק וכדו'[6].

לא. כתב אשורית – לא יכנס לבית הכסא עם נייר או ספר הכתוב בכתב אשורית, ואם הוא שעת הדחק ואינו יכול להניחו בחוץ – יכסה אותו בשני כיסויים שונים ויכנס. ויקפיד שאחד מהכסויים יהיה אטום ולא שקוף. וכיס הבגד או המכנס נחשב ככיסוי אחד[7].

לב. שם ה' – יזהר שלא להיכנס עם נייר שכתוב עליו שמו של הקב"ה אפילו בלע"ז. ולכן יזהר שלא יכנס עם "דולר" לבית הכסא כיון שיש עליו את שמו של הקב"ה באנגלית[8].

לג. אוכלים ומשקים – יזהר לא להיכנס עם אוכלים ומשקים לבית הכסא ואפילו הם בתוך פיו. ואם נכנס איתם – ראוי שלא לאוכלם כלל. ואם נכנס עם אגוזים, שקדים וכד' שהם בקליפתם – יכול להדיחם במים ולאכלם[9].

לד. ארון תרופות – מותר לשים ארון תרופות בבית הכסא כיון שהם אינם אוכלים[10].

[1] בא"ח פרשת ויצא סעי' י'.

[2] שו"ע סי' ג' סעי' ב'. כה"ח שם ס"ק ו'. משנ"ב שם ס"ק ד'.

[3] שו"ע סי' פ"ה סעי' ב'. כה"ח שם ס"ק ה', ז'. בא"ח פרשת ויצא סעי' ט"ז.

[4] שו"ע סי' פ"ד סעי' א', סי' פ"ה סעי' ב'. שערי תשובה סי' פ"ד ס"ק ב'. כה"ח סי' פ"ד ס"ק ז'. משנ"ב שם ס"ק ו'. בא"ח פרשת ויצא סעי' ט"ז.

[5] עיין כה"ח סימן פ"ד ס"ק ח'.

[6] שו"ע יו"ד סי' רע"ו סעי' י"ג. קול יעקב שם ס"ק ק"א.

 [7] שו"ע יו"ד סי' רע"ו סעי' י"ג. קול יעקב שם ס"ק ק"א.

[8] אחרונים.

[9] באר היטב סי' ג' ס"ק ב'. עוד יוסף חי פרשת תולדות סעי' ו'.

[10] אחרונים.

דילוג לתוכן