תבשיל שמבושל כמאכל בן דרוסאי

גדר מאכל בן דרוסאי

ג מאכל בן דרוסאי הנו מאכל שנאכל ע"י הדחק. יש אומרים שהוא שליש בישול, ויש אומרים שהוא חצי בישול.

תבשיל מבושל כמאב"ד

ד לנוהגים כדעת מרן השולחן ערוך – אסור להשהות מערב שבת תבשיל המבושל כמאכל בן דרוסאי על כירה שאינה גרופה וקטומה. לבני אשכנז הנוהגים כרמ"א – מותר להשהות תבשיל המבושל כמאכל בן דרוסאי על גבי כירה שאינה גרופה וקטומה [כגון: על האש] מערב שבת. אמנם, אם המאכל עדיין לא מבושל [כל אחד לפי שיטתו] – מותר להשהותו רק על גבי כירה גרופה וקטומה [כגון: אש המכוסה בפח].

מצטמק ויפה לו

ה לנוהגים כדעת מרן השולחן ערוך: אם התבשיל מבושל כל צורכו והוא מצטמק ויפה לו  – אין להניחו על גז או אש שאינם מכוסים שמא יחתה (כגון: כיריים של גז או חשמליות, פרימוס או פתיליה וכדו'), והמקילים במקום הצורך בתבשיל שמצטמק ויפה לו יש להם על מי שיסמוכו, באופן שאינו נוגע באש.

מצטמק ורע לו

ו מותר להשהות מערב שבת תבשיל מבושל כל צורכו ומצטמק ורע לו [כגון: מים שרתחו] על גבי הגז או על האש, באופן שהמאכל מונח על גבי חצובה וכדו' ואינו נוגע באש.

גרוף וקטום

ז אש נחשבת כ"גרופה וקטומה" אם היא אינה גלויה [כגון: כשמניחים טס עשוי פח או נחושת על מבערי הגז או על הכירים החשמליות, ובנוסף, מכסים את הכפתורים].

שהייה על פלטה

ח פלטה חשמלית דינה ככירה שאינה גרופה או קטומה, ועוד, יש בה איסור הטמנה. לכן אין להניח עליה מאכלים מערב שבת אפילו אם הם מבושלים כל צרכם [ובפלטה ירושלמית מותר להניח מערב שבת].

אינו מבושל על אש גרופה וקטומה

ט מותר להניח סיר ובו תבשיל שאינו מבושל כל צרכו [או אם הוא מבושל כל צרכו אלא שהוא מצטמק ויפה לו] על גבי אש גרופה וקטומה, באופן שהסיר מונח על חצובה וכדו', והאש לא נוגעת בכיסוי שעליה.

בצק שאינו אפוי – לתנור

י אסור להכניס לתנור בצק שאינו אפוי של "חלה" וכדו' סמוך לכניסת השבת כדי שתאפה שם בשבת, וכן אסור להכניס לתנור בוטנים סמוך לכניסת השבת כדי שֶׁיִּקָּלוּ בשבת [אפילו שמכוונים את השעון כך שהתנור יכבה מעצמו] (ועיין להלן בסעי' י"ג).

הנחת מיחם על האש

יא אם רוצה להניח מיחם ובו מים חמים על הגז – צריך שירתחו מבעוד יום, ויגביה אותו באופן שהאש לא תיגע בתחתית המיחם.

תבשיל מבושל כל צרכו בתנור

יב אסור להניח תבשיל שאינו מבושל כל צורכו בתנור בערב שבת כדין שהייה על הגז, ואפילו אם התנור טוח בטיט (דהיינו נעול). ולדעת הרמ"א – מותר.

מאכל שהוכן בשבת בתנור

יג אדם שהכניס לתנור בצק לאפיה או בוטנים לקלייה סמוך לכניסת שבת והוכנו שם אסור לו לאכלם בשבת, בנוסף, אסור להוציאם מהתנור.

תנור המופעל ע"י טרמוסטט

יד תנור המופעל על ידי טרמוסטט אסור לפתוח את דלתו בשבת, מכיון שבכך מפעיל את התנור. ולכן, הרוצה להשתמש בתנור המופעל על ידי טרמוסטט [ולהניח בו מאכל שמבושל כל צרכו ומצטמק ורע לו] – מותר, רק אם ישאיר את דלת התנור פתוחה מערב שבת [באופן שאין חשש סכנה בדבר].

דילוג לתוכן