מערכת הסקה מרכזית

פתיחת ברזי יחידות הסקה [רדיאטור]

כח אסור לפתוח ברזי יחידות הסקה [רדיאטורים] בשבת, בין בזמן שמבער הדוד פועל ובין בזמן שאין מבער הדוד פועל.

הטעם לאסור בזמן שמבער הדוד פועל הוא כיון שפתיחת הברזים גורמת לבישול המים שהיו ביחידת ההסקה ונשלחו אל דוד החימום וגם מאריכה את זמן פעולתו.

הטעם לאסור לפתוח את ברזי ההסקה [רדיאטורים] אפילו בזמן שמבער הדוד אינו פועל הוא, מכיון שפעמים שפתיחת הברזים גורמת להפעלת המבער ולבישול המים שבמערכת, בידיים ממש.

סגירת ברזי יחידות הסקה [רדיאטורים]

כט מותר לסגור ברזי יחידות הסקה בשבת, רק לצורך גדול ורק כאשר המבער אינו עובד. אך כשהמבער עובד – אסור לסגור את ברזי ההסקה אפילו לצורך גדול, משום שסגירת הברז עלולה לגרום לכיבוי של המבער באופן ישיר.

פתיחת ברז מים חמים בשבת

ל אין לפתוח בשבת את ברז המים החמים (בכיור וכדו'), בין במערכת הפועלת ע"י דוד חשמל או יונקרס או מערכת הסקה מרכזית וכדו', כיון שע"י פתיחת הברז, המים החמים נכנסים למערכת מים קרים ומתבשלים, ועוד שגורם להפעלת מערכות החימום. אמנם במערכת כזו שניתן להפעיל את ה"יונקרס" באופן שיחמם רק את ההסקות ולא את המים שבברזים והפעיל רק את חימום ההסקות – יכול לפתוח את הברז.

ניתקו את החימום

לא אם ניתקו את מערכת חימום המים, והמים בדוד הם בחום של פחות מ-40 מעלות – מותר להשתמש במים אלו בשבת, ובלבד שאין הם מתחממים משום מקור אחר (כגון מדוד שמש וכדו').

דילוג לתוכן