מאכל שאינו מבושל כל צרכו

תבשיל שבושל כ"מאכל בן דרוסאי"

ז אסור לחמם או לבשל בשבת תבשיל אפילו יבש שהתבשל בערב שבת כ"מאכל בן דרוסאי" [יש אומרים שהוא כדי שליש בישולו, ויש אומרים שהוא כדי חצי בישולו] אפילו אם התבשיל רותח. ואפילו אם התבשל יותר מ"מאכל בן דרוסאי – "אסור להוסיף ולבשלו בשבת, אלא אם כן התבשל "כל צרכו" ורק אז אין בו יותר משום בישול.

תוספת בישול מועטה

ח תבשיל שהתבשל בערב שבת בתשעים ותשעה אחוזי בישולו וחסר בו רק אחוז אחד של בישול – שייך בו בישול ואסור לבשלו בשבת.

הנחת מאכל יבש בכלי ראשון

ט אסור להכניס לכלי ראשון [אפילו כלי ראשון שאינו עומד ישירות על האש] חתיכת בשר שלא התבשלה כל צרכה, אפילו אם היא רותחת, כיון שכל זמן שלא התבשלה כל צרכה, יש בה משום בישול, כיון שכלי ראשון מבשל. כמו כן אסור להכניס לכלי ראשון כנ"ל פרי חי, שהרי דברי מאכל שלא התבשלו כל צרכם – יש בהם משום בישול.

הנחת מאכל בכלי שני

י אסרו חז"ל להכניס דברי מאכל שלא התבשלו כל צרכם גם לכלי שני שהיד סולדת בו, למרות שאנו אומרים שכלי שני – אינו מבשל, מכיון שפעולה זו נראית כבישול.

קולא בכלי שני

יא הקולא בכלי שני לעומת כלי ראשון באה לידי ביטוי בכך שמותר להכניס לכלי שני תבלין, מכיון שהכנסת תבלין לא נראית כבישול, אך לא דבר מאכל לא מבושל כל צרכו. וכן בכך שמותר להכניס לכלי שני מים קרים.

דילוג לתוכן