חזרה והנחה חדשה בשבת

הנחה על האש

א  אסור להניח בשבת מאכל יבש ישירות על גבי האש אפילו אם אינו נוגע באש עצמה [כגון: על כירת גז, פלטה חשמלית וכדו'] לחממו, למרות שאין "בישול אחר בישול" ביבש [כלומר, למרות שבאופן עקרוני מותר לבשל מאכל ללא רוטב שכבר התבשל כל צרכו – אסור להניחו על גבי האש עצמה].

ישנם שני טעמים לאיסור להניח מאכל מבושל כנ"ל על האש, למרות שאינו מתבשל עוד [בהתאם לאופני החימום]: א. "מיחזי כמבשל" [נראה כמבשל]. ב. שמא "יחתה בגחלים" – דהיינו חשש שמא ירבה את חום האש כדי למהר את החימום או בישול המאכל ויעבור על איסור "הבערה".

הנחה על "פלטה ירושלמית"

ב אסור להניח בשבת מאכל מבושל כל צרכו ישירות על פלטה כנ"ל, ואסור להניחו אפילו על פלטה המכונה "פלטה ירושלמית", משום "מיחזי כמבשל".

הנחה תחת הפלטה

ג נחלקו הדעות בעניין חימום מאכלים בשבת תחת פלטה כשהיא מוגבהת מעט מהקרקע. יש מתירים משום שאין דרך לבשל מאכלים באופן זה, ויש אוסרים, ולמעשה טוב להחמיר.

היתר חזרת תבשיל לאש

ד תבשיל שהיה מונח על אש [מכוסה] והסירוהו מעל האש – מותר להחזירו למקומו בשבת, בכפוף לחמישה תנאים הבאים:

  • א. התבשיל מבושל כל צורכו.
  • ב. האש גרופה וקטומה.
  • ג. התבשיל חם בחום שהיד סולדת בו ורותח כך שהתבשיל מפעפע.
  • ד. ויש לדעת שלעניין זה יש הבדל בין הסירים השונים:
    • סירי אלומיניום שונים משאר סירים, מפני שכשמרימים אותם אין האוכל שבתוכו ממשיך לפעפע, ואינם דומים לסירי חרס או זכוכית שהשתמשו בהם בעבר שהאוכל היה ממשיך לפעפע בהם גם כשהרימו אותם. ולכן – אסור להחזיר סירים מאלומיניום ל"פלטה" בשבת אפילו אם הקפיד על שאר התנאים. ומכל מקום, בדיעבד – סיר אלומיניום שהוחזר ל"פלטה" בשבת – מותר לאכול ממנו.
    • סירים ממתכת עם תחתית כפולה וכן סירי חרס או זכוכית אין בהם בעיה זו, מפני שהאוכל שבהם ממשיך לפעפע ואינו נח מרתיחתו במהרה כשמורידים אותם מן הפלטה.
  • ה. לא הניחו את הסיר על הקרקע או על גבי השיש.
  • ו. לדעת הרמ"א צריך שיהא בדעתו להחזיר, ויש להחמיר לכתחילה.

הפסקת חשמל או גז

ה אוכל שהיה מבושל כל צרכו ומונח על ה"פלטה" או על הגז [כדין], ונפסק החשמל או הגז, לספרדים – אסור להעביר את הסירים לפלטה אחרת [כגון: פלטה של השכנים], ובשעת הדחק אפשר להקל לילדים בתבשיל יבש, ואם יש בתבשיל רוטב – מותר רק באופן שהיד סולדת בו. לאשכנזים – מותר לכתחילה להעביר את התבשיל ל"פלטה" אחרת, ואם יש בתבשיל רוטב – מותר רק באופן שהתבשיל חם קצת.

הזזת סיר על הפלטה

ו אסור להעביר סיר הנמצא בצדי ה"פלטה" למרכזה, אם החום במרכז ה"פלטה"  גדול יותר, ולכן יש לספרדים להזהר שלא להזיז את הסיר בפלטה בכל מקרה, ולאשכנזים – מותר.

העברת סיר ע"י מי שמתיר

ז  אסור לספרדי שכבתה ה"פלטה" בביתו לבקש מאשכנזי להעביר את הסיר מן ה"פלטה" ולהניחה על ה"פלטה" בביתו.

תבשיל שיש חשש שיקדיח

ח על פי האמור – מותר להעביר תבשיל המבושל כל צרכו שנמצא על האש ויש חשש שיקדיח, ולהניחו על גבי סיר רותח אַחֶר העומד על האש. כמו כן – מותר להניח את התבשיל על גבי סיר ריקן אחר שעומד על האש [לגבי נתינת מים לתוך תבשיל שיש חשש שיקדיח, ראה פרק נ"ג, בישול אחר בישול סעיפים ל"ו, ל"ח].

הנחת מאכל בתוך סיר שעל הפלטה

ט אסור להניח בשבת מאכל מבושל כל צרכו [כגון: ביצה או אורז מבושל כל צרכו בתוך שקית ניילון מסוג "קוקי"] בסיר החמין שמונח על ה"פלטה", כיון שזו דרך בישול ויש בזה איסור של "מיחזי כמבשל".

חימום מאכל בכלי ראשון

י מותר לחמם בשבת מאכלים יבשים שבושלו כל צרכם על ידי נתינתם במים חמים בכלי ראשון שאינו על האש, או על ידי עירוי מים רותחים מכלי ראשון [כגון: נתינת ביצה או תפוחי אדמה שבושלו כל צרכם בערב שבת בכלי ראשון שאינו על האש, או ע"י עירוי מים רותחים עליהם מן המיחם].

עירוי מכ"ר על מאכל שאינו מבושל כ"צ

יא אסור לערות מים רותחים שיד סולדת בהם מכלי ראשון, על אוכל שאינו מבושל כל צורכו, אך מותר לערות עליו מים רותחים מכלי שני [כגון: תפוח אדמה שהוצא מהמקרר כשהוא קר ורוצים לחממו] (פרט ל"קלי הבישול"). [לגבי נתינת מים לתוך תבשיל, ראה בפרק נ"ג, בישול אחר בישול, סעיפים ל"ו, ל"ח].

הנחת תבשיל סמוך לאש

יב אסור להניח תבשיל שלא בושל כל צרכו סמוך לאש בשבת, אם התבשיל עלול להגיע לחום שיד סולדת בו, אפילו אם מתכוונים להסירו לאחר זמן קצר, לפני שיגיע לחום שיד סולדת בו. וטעם הדבר הוא, שחוששים שמא ישכחו את התבשיל עד שיתחמם עד כדי חום שיד סולדת בו ויעברו על איסור "בישול".

יג מותר להניח בשבת תבשיל שלא בושל כל צרכו סמוך לאש, ובתנאי שאפילו אם יונח שם זמן רב, לא יגיע לחום שיד סולדת בו.

מאכל לח במקום שלא יגיע לרתיחה

יד מותר להניח בשבת מאכל לח שבושל כל צרכו והתקרר, סמוך לאש [כגון: על גבי מיחם או על צלחת הפוכה על "פלטה" שחומה נמוך], בתנאי שאפילו אם יונח שם זמן רב, לא יגיע לידי יד סולדת.

הנחת מאכל שלא על האש

טו מותר לחמם בשבת מאכל  יבש שבושל כל צורכו בערב שבת, בכמה אופנים:

  • א. סמוך לאש – מותר להעמיד את התבשיל סמוך לאש, למדורה או ללהבת הגז וכדו', גם במקום שהיד סולדת בו ואפילו שהתבשיל מצטמק ויפה לו.
  • ב. על גבי סיר – מותר להעמיד את התבשיל על גבי סיר שעומד על האש [אך לא על האש ישירות כנ"ל], ומותר אפילו אם מצטמק ויפה לו [וטעם ההיתר הוא, שדין מניח על גבי סיר שעל האש, כדין מניח סמוך למדורה].
  • ג. על גבי מיחם – מותר להעמיד תבשיל על גבי מיחם מים חמים.
  • ד. על צלחת הפוכה – מותר להפוך צלחת או תבנית על פלטה ולהניח סיר על גבי הצלחת או התבנית, באופן שיש מרחק של אצבע בין הפלטה למאכל המתחמם [וטעם ההיתר הוא, שכאשר הופכים צלחת על הפלטה אין זו דרך בישול ולא "מיחזי כמבשל"].

שמירה על חום התבשיל

טז  לדעת הספרדים – מותר להניח תבשיל לח, רותח ומבושל כל צרכו על גבי סיר רותח כדי לשמור חומו. לדעת האשכנזים – מותר להניח על סיר רותח גם תבשיל שחם קצת כדי שיתחמם יותר, והוא שיהיה מבושל כל צרכו [והטעם הוא שאין בכך בישול עוד].

הנחת מאכל על פלטה עם שעון שבת

יז אסור להניח בשבת תבשיל (אפילו יבש) ישירות על גבי פלטה המופעלת על ידי שעון שבת, אפילו אם האוכל יבש ומבושל כל צורכו. יש להדגיש, כי אסור להניח תבשיל על פלטה כנ"ל אפילו לפני שהופעלה [בעודה קרה].

הנחה על "פלטה" קרה בערב שבת

יח  אסור להניח אוכל על גבי "פלטה" אפילו בערב שבת [בעוד ה"פלטה" קרה], אם היא עתידה להיכנס לפעולה על ידי שעון השבת, בשבת.

איסור בקדירא חייתא

יט אסור להניח אוכל על גבי "פלטה" שמופעלת על ידי שעון שבת, אפילו אם המאכל שמניח על הפלטה הוא בגדר "קדירא חייתא".

שעון שבת במקומות מיוחדים

כ במקומות בהם יש חשש שאם לא יפעילו "פלטה" על ידי שעון שבת יבואו לידי חילול שבת של הבערה, כיבוי או בישול ממש [כגון: בתי מלון ומוסדות שונים וכדו'] – ניתן להקל לחמם אוכל על "פלטה" המופעלת על ידי שעון שבת, ובלבד שיזהרו לשים על הפלטה רק אוכל יבש שמבושל כל צרכו לפני ש"הפלטה" מתחילה לפעול. וירא שמים יחמיר מעיקר הדין.

פלטה עם שעון שבת בבי"ח

כא בבתי חולים כאשר הצוות הרפואי אומר שאוכל שנשאר על ה"פלטה" מערב שבת קשה לעיכול ועל כן אינו בריא או אפילו מזיק לחולים – ניתן להקל לחמם אוכל יבש לחולה על "פלטה" המופעלת על ידי שעון שבת, ובלבד שיזהרו לשים על ה"פלטה" רק אוכל יבש מבושל כל צרכו לפני שהפלטה מתחילה לפעול.

דילוג לתוכן