הטמנה בשבת

הטמנה בשבת עצמה

טו אסור להטמין בשבת בין בדבר המוסיף הבל, כלומר בחומר המוסיף חום, ובין בדבר שאינו מוסיף הבל, כלומר בחומר שאינו מוסיף חום אלא שומר על החום הקיים.

כסוי סיר בשבת בשמיכה וכדו'

טז אסור לכסות סיר [או מיחם] גם אם אינו על האש, בשמיכה ואפילו בסדין דק מאוד בשבת, משום איסור "הטמנה". וכל זאת אף על פי שהתבשיל שבסיר מבושל כל צרכו ומצטמק ורע לו, והכיסוי הוא רק כדי לשמור על חום הסיר.

איסור כיסוי משום בישול

יז יש לציין שכאשר הסיר מונח על האש ואין התבשיל מבושל כל צרכו – אסור לכסות את הסיר בשבת בשמיכה וכדו', הן משום איסור הטמנה והן משום איסור "בישול", [כפי שיתבאר לקמן לגבי כיסוי הסיר במכסה בפרק נ"ג, בישול אחר בישול, סעיפים י"ב-ט"ו].

הוספת כיסוי לסיר

יח סיר שהיה מכוסה בשמיכה מבעוד יום [אפילו היה מכוסה בשמיכה דקה בלבד] – מותר להוסיף עליו אפילו כרים וכסתות, ומותר להחליפה בשמיכות עבות יותר [כל זאת בתנאי שהתבשיל התבשל כל צרכו, כאמור].

החזרת מכסה על הסיר

יט מותר ליתן מכסה של סיר על גבי הסיר בשבת [באופן שהמאכל מבושל כל צרכו], מכיון שאין זו דרך הטמנה, אלא כיסוי כדי שהאוכל לא יטנף בלבד [ומכל מקום באופן שמחזירים את מכסה הסיר לסיר – צריך לנער את המכסה מהמים שעליו, מכיון שהמים שעליו התקררו ועלולים להתבשל שנית].

הנחת תבשיל על סיר המכוסה בשמיכות

כ אסור להניח בשבת סיר, ובו מאכל רותח [בשיעור של יד סולדת בו], תחת השמיכות המכסות סיר אחר (שלא על האש או הפלטה) כדי לשמור על חום התבשיל, גם באופן שלא יתווסף כל חום בתבשיל על ידי הנחתו שם, וכל שכן אם רוצה שהסיר יתחמם יותר.

הנחה על המיחם

כא מיחם מים חמים הבנוי כך שבראשו מכסה שקוע בתוך המיחם כדי שיוכלו להניח בתוכו מאכלים לחמם ומכסים אותם בשבתה – מכסה השקוע בתוך המיחם דינו כמיחם עצמו, ולכן אסור להניח בתוכו אפילו אוכל יבש ולכסותו, ואפילו אם מכסים במכסה מיוחד לו.

עטיפת סיר שהוסר מעל האש בבד

כב סיר ובו תבשיל רותח שהוסר מעל האש – אסור לעטפו בבד, כיון שזו הטמנה. ומכל מקום, מותר לרוקן את תכולת הסיר לתוך סיר אחר שלא הונח על האש ולעטוף את הסיר השני בבד.

שקית קוקי

כג מותר להניח שקית, כגון ניילון מסוג "קוקי" ובתוכה אורז, וכן בד עם אורז בסיר חמין בערב שבת ואין בזה משום הטמנה [וראה בהלכות מוקצה לגבי שקית קוקי שנקרעה ונזרקה אם הופכת למוקצה].

חיתוך נייר כסף

כד אסור לחתוך נייר כסף בשבת, בין ביד ובין בכלי, [ויתבאר בהרחבה בהלכות קורע ומחתך].

נייר כסף

כה נייר כסף לעיתים נחשב ככלי, ומותר לעטוף בו אוכל ולהניחו על גבי המיחם וכדו', ולעיתים אינו נחשב ככלי, ואסור לעטוף בו אוכל ולהניחו על גבי המיחם וכדו', כיון שהוא כמטמין בדבר המוסיף הבל (כדין הטמנה בבגד), ותלוי בכוונתו, אם מתכוון להוסיף חום או להשתמש בו ככלי הנחה בלבד.

כיסוי בנייר כסף בשבת

כו על פי האמור – אסור בשבת עצמה לכסות או לעטוף אוכל יבש בנייר כסף [אלומיניום] ולהניחו על גבי מיחם בשבת, כיון שהוא כמטמין תחת בגדים, שהרי נייר הכסף שומר על החום.

כיסוי בנייר כסף מע"ש

כז מאכל הנתון בתוך נייר כסף מערב שבת נחשב כמאכל המונח בסיר, וכמו שאין המאכל בסיר נחשב כטמון, כך המאכל הנתון בתוך נייר הכסף אינו נחשב כטמון אלא כמונח בכלי. ולכן, אין בו דין הטמנה.

מיחזי כמבשל בפלטה

כח אין להניח שניצל עטוף בנייר כסף ישירות על הפלטה בשבת, כיוון שיש בזה "מיחזי כמבשל" [ודין זה הוא גם בפלטה ירושלמית ראה לקמן, פרק נ"א, חזרה והנחה בשבת, סעי' ב'], וכאמור, אין לחתוך נייר כסף בשבת בכל אופן.

חימום בשקית על המיחם

כט אסור לתת שקדים וכדו' בתוך שקית אלומיניום על גבי המיחם כדי לחממם בשבת, אך מותר לתת שקדים וכדו' בתוך שקית נייר על גבי המיחם כדי לחממם בשבת.

חימום בקבוק חלב לתינוק

ל מותר להניח בקבוק ובו חלב קר בתוך כלי שני עם מים חמים שהיד סולדת בהם, כדי שיתחמם בשבת. אמנם, כל זה, הוא בתנאי שהמים החמים אינם מכסים את כל הבקבוק, כיוון שאם המים מכסים את הבקבוק נחשב כ"הטמנה".

דילוג לתוכן