דוד מים חשמלי

מים המתחממים בדוד חשמלי [בויילר]

יט אסור לפתוח בשבת ברז של מים חמים שהתחממו בדוד חימום חשמלי, בין כאשר הדוד פועל ובין כאשר אינו פועל, מכמה טעמים:

דוד חשמלי פועל כאשר הדוד פועל – אסור לפתוח את ברז המים החמים, מכיון שעם יציאת המים החמים מן הדוד, נכנסים במקומם מים קרים אשר מתחממים ומתבשלים בשבת על ידי גוף חימום המופעל על ידי חשמל [שדינו כדין אש ממש] – וזהו איסור דאורייתא.

דוד חשמלי שפעל ביום שישי

דוד חשמל שאינו פועל כאשר הדוד אינו פועל – אסור גם לפתוח את ברז המים החמים, אפילו אם הוחמו רק ביום שישי [ולא בשבת עצמה], מכיון שעם יציאת המים החמים מן הדוד, נכנסים במקומם מים קרים אשר מתחממים ומתבשלים על ידי המים החמים שנותרו בדוד ומגיעים למידת חום של "יד סולדת בו" [ואף יותר מכך]. ומכיון שהמים הקרים מתבשלים על ידי מים שהתחממו בכוח החשמל [שדינו כדין אש ממש], הרי זה מבשל בתולדות האש [וכפי שהתבאר לעיל, בישול בתולדות האש – אסור מדאורייתא]. ועל כן, בימי החורף כאשר רגילים להשתמש גם בדוד החשמלי, יש להיזהר בכך במיוחד.

דוד עם טרמוסטט

כ דוד חשמלי שמותקן בו וסת חום (טרמוסטט) שאינו מאפשר למים להגיע לחום כשיעור "יד סולדת בו" – מותר להוציא ממנו מים חמים בשבת.

אזהרת בני ביתו

כא במקרה שאסור להשתמש בברז המים בשבת וכנ"ל (כגון ששכח אותו פועל וכדו')יודיע לבני ביתו שלא יבואו להיכשל.

בדיקת המים בערב שבת

כב אדם שהופעל בביתו דוד חשמלי ביום שישי, צריך לבדוק את חום המים לפני כניסת השבת כדי לדעת אם מותר להשתמש במים החמים בשבת או לא. ולכן, לפני שיוצא מביתו להתפלל, יפתח את ברז המים החמים, ויבדוק את חום המים, אם הם קרוב לשיעור יד סולדת – יודיע לבני ביתו ולא ישתמשו, ואם לא – מותר.

אדם שהופעל בביתו דוד חשמלי ביום שישי, ובדק את המים בערב שבת ומצא שהם חמים כשיעור "יד סולדת בו", אם רוצה להשתמש במים אלו – יכול לפתוח את ברז המים החמים [ביום שישי כנ"ל] ולתת למים לזרום עד שברור לו שאינם חמים חום של "יד סולדת בו" ולהשתמש במים החמים בשבת.

דוד חשמלי שאינו מחמם עד חום של "יד סולדת"

כג אף על פי שמותר להוציא מים מדוד חשמלי כבוי שהמים שבו אינם חמים כשיעור "יד סולדת בו", מכיון שמים קרים שנכנסים לתוכו לא מגיעים לחום כשיעור "יד סולדת בו" ובאופן זה אין איסור "בישול" – ראוי לא לנהוג כך, כיון שהדבר קשה מאוד לאמוד את דרגת חום המים, ואדם עלול לטעות ולהוציא מים שחמים כדי חום של "יד סולדת בו".

דילוג לתוכן