בישול במאכלים שנשרו ברותחין בערב שבת

בשול אחר בשול בדבר שנשרה ברותחין

כ נחלקו הפוסקים בדין מאכל שנשרה בכלי ראשון שהיד סולדת בו [שאינו עומד על האש] בערב שבת והתבשל מכוח חום הכלי ראשון (כגון: עלי תה, שקיות תה וכדו' שחלטו אותם מערב שבת). יש אומרים שאסור לשרותו בכלי ראשון בשבת עצמה, מכיון ששריה ראשונה לא בשלה אותו כל צרכו (שהרי שריה אינה בישול ממש) ושריה נוספת בכלי ראשון מוסיפה מעט לבישולו. ויש חולקים וסוברים שאין שריה בכלי ראשון מוסיפה כל בישול אחרי שהמאכל נשרה בכלי ראשון פעם אחת.

למעשה: מאכל שנשרה בכלי ראשון בערב שבת והתבשל מכוח חום של כלי ראשון – לא נחשב מבושל לגמרי, ולכן אסור לשרותו בשבת בכלי ראשון שהיד סולדת בו. וכל זאת אפילו אם חום הכלי ראשון בו משתמשים בשבת נמוך מחום הכלי ראשון שבו השתמשו בערב שבת.

מאכל שעירו עליו מים חמים בערב שבת

כא מאכל שעירו עליו מים רותחים מכלי ראשון בערב שבת – אסור לערות עליו מים רותחים מכלי ראשון בשבת.

שרייה בכלי שני

כב מאכל שנשרה בכלי ראשון שהיד סולדת בו [שאינו על האש] בערב שבת ונתבשל לגמרי מותר לשרותו בכלי שני שהיד סולדת בו בשבת.

דילוג לתוכן