אופני בישול נוספים בשבת

מאכלים וכלים מבשלים

לט מאכל רותח שנגע במאכל שאינו מבושל, וכן כלי רותח שנגע במאכל שאינו מבושל עשויים לבשלו בנגיעתם. ומכל מקום, אין הם מבשלים אלא אם כן היו חמים בדרגת חום כשיעור של "יד סולדת בו", וכדלקמן.

כלי ראשון

מ גדר "כלי ראשון" כלי שהתחמם על האש [וכן מאכל שהיה בתוך הכלי בשעה שהתחמם על האש כל זמן שהוא עדיין בתוכו], בין כשהוא על האש ובין כשהורד ממנה, נקרא "כלי ראשון".

מא בישול בכלי ראשון כלי שהיה על האש [וכן מאכל שהיה בתוכו כשהתחמם על האש והוא עדיין בתוך ה"כלי ראשון"] – מבשל כל זמן שהוא חם כשיעור "יד סולדת בו". ולכן, אסור ליתן לתוך כלי זה מאכל שאינו מבושל כל צורכו, כיון שמאכל שלא בושל כל צרכו שניתן לתוך כלי ראשון [או על גבי מאכל שבתוכו] – יתבשל בחום הכלי.

מאכל שלא התבשל כל צרכו

מב מאכל שלא התבשל כל צורכו [בין אם לא התבשל כלל ובין אם התבשל יותר ממאכל בן דרוסאי, כל שלא התבשל כל צרכו] – יש בו איסור "בישול". ולכן, אסור להכניס תפוחי אדמה וכדו' שלא התבשלו כל צורכם, לכלי ראשון חם כשיעור "יד סולדת בו". וכל זאת אפילו הם חמים, כל שלא התבשלו כל צרכם – אסור להכניסם לכלי ראשון כנ"ל.

כלי ראשון שהורד מן האש ואין היד סולדת בו

מג כלי ראשון [וכן מאכל שהיה בתוכו כשהתבשל על האש], שהורד מן האש ואינו חם כשיעור "יד סולדת בו" – אינו מבשל. ויש אומרים שמכיון שקשה לבדוק מידת חום הכלי והתבשיל, עשו הרחקה בכלי ראשון וגזרו לאסור ב"כלי ראשון" שהורד מן האש [דהיינו להחשיבו כמבשל] גם כאשר אין היד סולדת בו – וטוב להיזהר בזה.

תתאה גבר

מד מאכל חם שניתן על גביו מאכל או משקה קרים – התחתון גובר על העליון, מכיון שהכלל ההלכתי הוא ש"תתאה גבר" [התחתון גובר], דהיינו שהמאכל הרותח שנמצא למטה מחמם את המים הבאים עליו מלמעלה. ולכן, אסור לשפוך מים קרים על תבשיל שבכלי ראשון, כשהוא חם כשיעור "יד סולדת בו", אפילו אם אינו מונח על האש, מכיון שהתבשיל הרותח יבשל את המים הקרים שישפכו עליו.

תיבול צלי שהוסר מהאש

מה אסור למרוח שמן, מרגרינה, וכדו' וכן אסור לפזר תבלינים וכדו' על צלי שהוסר מן האש כל זמן שהוא תחוב עדיין בשיפוד, והוא חם כשיעור "יד סולדת בו", משום שהם מתבשלים על גביו [ולא משום טח וכדו'].

מריחת שמן וכדו' על גוש

מו תפוח אדמה, ביצה או בשר שהתבשלו בכלי ראשון והוציאו אותו מהסיר במזלג והם חמים כשיעור "יד סולדת בו" – אסור למרוח עליהם שמן וכדו' או לפזר עליהם תבלינים כנ"ל, כל זמן שלא הונחו בצלחת (ואם הונחו על הצלחת – ראה להלן סעיפים נ"ג-נ"ו).

דילוג לתוכן