עשרת ימי תשובה – "המלך הקדוש"
מד. "המלך הקדוש" בחתימה – כל השנה חותמים בסיום הברכה השלישית "האל הקדוש", ומתפילת ערבית של ליל א' של ראש השנה עד תפילת נעילה של יום כיפור חותמים: "המלך הקדוש", כיון שבימים אלו הקב"ה מראה מלכותו בעולם[1].
מה. טעה או נסתפק – אם טעה בימים אלו ואמר: "האל הקדוש" או שהוא מסופק אם אמר: "האל הקדוש" או "המלך הקדוש":
- אם נזכר תוך כדי דיבור מסיום הברכה (דהיינו שיעור אמירת "שלום עליך רבי") ועוד לא התחיל בברכת "אתה חונן" – אומר "המלך הקדוש" ואין צריך לחזור לראש.
- אבל אם נזכר לאחר פרק הזמן של "תוך כדי דיבור" או שכבר התחיל את הברכה הבאה "אתה חונן" – חוזר לראש תפילת י"ח.
- משם ואילך אפילו אם נזכר בסוף התפילה – חוזר לראש התפילה, כיון ששלושת הברכות הראשונות נחשבות כאחת[2].
- ויש אומרים שאם נזכר לפני שהתחיל "אתה חונן" אפילו אחרי שיעור של "כדי דיבור" – יאמר מיד "המלך הקדוש" וימשיך "אתה חונן"[3].
מו. ש"ץ שטעה – שליח ציבור שטעה בחזרת התפילה ואמר: "האל הקדוש" – יאמר מיד תוך כדי דיבור: "המלך הקדוש", ואם נזכר אחר כדי דיבור או שהתחיל בברכת "אתה חונן" – חוזר לתחילת חזרת הש"ץ, ויאמרו, הציבור והוא, קדושה פעם שנייה[4].
מז. כשטעה בתענית – אם טעה ושכח לומר: "המלך הקדוש" בצום גדליה וצריך לחזור לראש – יאמר "עננו" גם בפעם השנייה אף על פי שאמר "עננו" בפעם הראשונה. ודין זה הוא בין ביחיד ששכח ובין בש"ץ ששכח[5].
מח. כשטעה כל השנה – אם טעה ואמר "המלך הקדוש" במשך השנה כולה – אינו צריך לחזור[6].
מט. "המלך הקדוש" ב"מעין שבע"- בתפילת ערבית של שבת בברכת "מעין שבע" אומרים: "המלך הקדוש שאין כמוהו". ואם טעה השליח הציבור ואמר: "האל הקדוש שאין כמוהו":
- אם נזכר מיד (דהיינו תוך כדי דיבור) – חוזר ואומר: "המלך הקדוש שאין כמוהו" וממשיך כרגיל.
- אם נזכר קודם שאמר תיבת "ה'" של "ברוך אתה ה' מקדש השבת" – חוזר ואומר: "המלך הקדוש שאין כמוהו" וממשיך על הסדר.
- אם הזכיר תיבת "ה'" או שסיים את הברכה – יש אומרים שאינו חוזר, אך לפי האר"י ז"ל צריך לחזור לראש, וכן נוהגים[7].
נ. מסופק – אם הוא מסופק אם אמר: "המלך הקדוש" או "האל הקדוש" והוא עדיין עומד בתפילת י"ח – הרי הוא בחזקת שאמר "האל הקדוש" וצריך לחזור. אך אם ידע קודם התפילה שצריך לומר "המלך הקדוש" וכבר גמר תפילתו ורק אז התעורר אצלו הספק – אין צריך לחזור[8].
נא. אמר צ' פעמים – אם אמר תשעים פעמים: "המלך הקדוש" – אין זה מועיל כמו שמועיל לגבי "ותן טל ומטר", כיון שבברכה זו אי אפשר לומר את כל נוסח הברכה: "ברוך אתה ה' המלך הקדוש" כיון שמזכיר שם שמים לבטלה. ואם יאמר רק: "המלך הקדוש" – אין זה הרגל לשונו בתפילה[9].
[1] רש"י ברכות י"ב ע"ב ד"ה "המלך הקדוש". שו"ע סי' תקפ"ב סעי' א'.
[2] שו"ע סי' תקפ"ב סעי' א' והחונים עליו.
[3] שדי חמד, מערכת דינים "ראש השנה" סי' ג' סעי' ט"ז. כה"ח סי' תקפ"ב ס"ק ט'.
[4] בא"ח פרשת נצבים סעי' י"ח. כה"ח סי' תקפ"ב ס"ק ה'.
[5] שדי חמד מערכת דינים "ראש השנה" סי' ג' סעי ט"ו.
[6] כה"ח סי' קי"ח ס"ק ג'.
[7] בא"ח פרשת נצבים סעי' י"ח. כה"ח סי' תקפ"ב ס"ק י"ח. שו"ע סי' רס"ח סעי' י"ג שמשמע שם שסובר שברכה "מעין שבע" נקראת תפילה, כדעת האר"י ז"ל.
[8] משנ"ב סי' קי"ד ס"ק ל"ח.
[9] מג"א סי' תקפ"ב ס"ק א'. שדי חמד מערכת דינים "ראש השנה" סי' ג' סעי' ד'. שו"ע גר"ז סי' תקפ"ב סעי' ב'. משנ"ב שם ס"ק א'.