תפילין של רש״י ושל ר״ת

תפילין של רש"י ושל ר"ת

מו. רש"י ור"ת – ישנה מחלוקת בין רש"י ונכדו רבנו תם, בסדר הפרשיות שבתוך בתי התפילין.

  • לרש"י הסדר הוא: "קדש", "והיה כי יביאך", "שמע", "והיה אם שמוע" – כסדר שבו הם כתובים בתורה (דהיינו "קדש" מימין המניח ו"והיה אם שמוע" משמאל המניח).
  • לר"ת הסדר הוא: "קדש", "והיה כי יביאך", "והיה אם שמוע", "שמע" (דהיינו "קדש" מימין המניח ו"שמע" משמאל המניח). והמנהג כסברת רש"י[1].

וכתב האר"י ז"ל מפי אליהו הנביא זכור לטוב ששניהם אמת[2], ולכן ירא שמים יניח שני זוגות תפילין[3]. ואעפ"י שלפי הפשט לא יעשה כן אלא מי שהוחזק ומפורסם בחסידות[4], אך לפי הסוד, ששניהם אמת, רשאי כל אדם להניחם[5]. ונהגו להניחם רק משעה שמתחתן.

מז. הנחתם יחד – צריך להניח את שני זוגות התפילין יחד, בין בשל יד ובין בשל ראש. ותפילין של ר"ת יהיו למעלה משל רש"י (דהיינו קרוב לכף היד), כיון שמעלתם גדולה יותר עפ"י הסוד, ולכן כשמניח תפילין של יד יכניס לזרועו את התפילין של רש"י תחילה כך שיהיו סמוכין לצד הכתף, ותפילין של ר"ת יהיו לידם. ושניהם צריכים להיות במקום הקיבורת כדלעיל, ועל כן יעשה אותם קטנים. ונהגו לעשות של ר"ת קטן יותר משל רש"י[6].

מח. הרצועות – רצועות התפילין של ר"ת צריכים להיות צרות יותר מרצועות התפילין של רש"י, ויניח הרצועות של ר"ת מתחת לרצועות של רש"י כדי שתהיינה מכוסות בהן, וסימנך[7]: "שמר תם וראה ישר"[8].

מט. מקום הנחתם – כשמניח תפילין של ראש יניח תחילה של רש"י ואחריהם של ר"ת, ויכול להניחם יחד, אך יקפיד שיהיו התפילין של ר"ת גבוהות משל רש"י כך שתפילין של רש"י יהיו קרובים למצח ותפילין של ר"ת מעליהם. וכן קשר התפילין של ר"ת בעורף יהיה גבוה מעט משל רש"י, וכן הרצועות של ר"ת שבראש תהיינה גבוהות יותר, אך ברצועות היורדות מן הקשר שבעורף ולמטה יניח הרצועות של ר"ת תחת הרצועות של רש"י. ולא ישנה מסדר זה כיון שיש בהם טעם עפ"י הסוד[9].

נ. חציצה – יזהר שלא תהיה הקציצה (תחתית התפילין) של בית התפילין, מונחת על המעברתא (דהיינו החלק שבו עוברת הרצועה) של השנייה[10].

[1] שו"ע סי' ל"ד סעי' א'. בא"ח פרשת וירא סעי' כ"א.

[2] בא"ח פרשת וירא סעי' כ"א. קול יעקב סי' ל"ד ס"ק ד'.

[3] שו"ע סי' ל"ד סעי' ב'. בא"ח פרשת וירא סעי' כ"א.

[4] שו"ע סי' ל"ד סעי' ג'.

[5] מחזיק ברכה סי' ל"ד סעי' ב'. שו"ת חיים שאל ח"א סי' א' באורך.

[6] בא"ח פרשת וירא סעי' כ"א. קול יעקב סי' ל"ד ס"ק ד'. וכן משמע משו"ע סי' ל"ד סעי' ב' שעדיף להניח שניהם יחד.

[7] תהלים ל"ז, ל"ז.

[8] בא"ח פרשת וירא סעי' כ"א. קול יעקב סי' ל"ד ס"ק ד' (יש"ר אותיות רש"י).

[9] בא"ח פרשת וירא סעי' כ"א. קול יעקב סי' ל"ד ס"ק ד'.

[10] בא"ח פרשת וירא סעי' כ"א. סוד ישרים ח"ג סי' ז'. שו"ת חיים שאל ח"א סי' א'.

דילוג לתוכן