״יעלה ויבוא״

״יעלה ויבוא״ 

כו. מקום אמירתו – בראש חודש בכל התפילות, ובתפילות של חול המועד אומרים "יעלה ויבוא" וכו' באמצע ברכת "רצה" אחרי התיבות "עבודת ישראל עמך" קודם שאומר "ואתה ברחמיך הרבים"[1].

כז. שכח בליל ר"ח – אם בתפילת ערבית של ליל ר"ח נזכר שלא אמר "יעלה ויבוא" ועדיין לא סיים תפילתו:

  • אם נזכר קודם שאמר תיבת "ה'" של ברכת "המחזיר שכינתו לציון" – יחזור לומר "יעלה ויבוא" וימשיך "ואתה ברחמיך" וכו'.
  • אך אם נזכר לאחר שאמר תיבת "ה'" – לא יחתום "למדני חוקיך" אלא יסיים "המחזיר שכינתו לציון" ולא יאמר "יעלה ויבוא"[2].

כח. בר"ח בשחרית ובמנחה, ובחול המועד בכל התפילות, אם לא אמר "יעלה ויבוא" – חוזר. אך בתפילת ערבית של ר"ח שסיים תפילתו, בין אם ר"ח הוא יום אחד ובין שהוא שני ימים – אינו חוזר, כיון שאין מקדשים את החודש בלילה[3].

כט. שאר התפילות – בשאר התפילות (דהיינו בר"ח בשחרית ובמנחה ובחול המועד בכל התפילות) – צריך לחזור כדלהלן: אם נזכר אחרי שאמר תיבת "ה'" שבסיום הברכה, אך עוד לא אמר תיבת "המחזיר" – יאמר "למדני חוקיך", יחזור לומר "יעלה ויבוא", וימשיך "ואתה ברחמיך" וכו'[4].

ל. מקום שנזכר – אם כבר אמר תיבות "המחזיר שכינתו לציון" אך עוד לא אמר תיבת "מודים" – יאמר במקום "יעלה ויבוא" וכו' ואח"כ יאמר "מודים" וכו'. אך אם התחיל כבר בברכת מודים ואפילו אם רק אמר תיבת "מודים" – יפסיק ויחזור ל"רצה" ויאמר "יעלה ויבוא" וכו' וימשיך על הסדר. וכן הוא הדין אם נזכר עד סיום התפילה – יחזור ל"רצה" וכו'. אבל אם כבר אמר את ה"יהיו לרצון" השני, חוזר לראש התפילה, ואפילו אם עוד לא עקר רגליו[5].

לא. נזכר במהלך היום – אם נזכר במהלך היום, לאחר שכבר התפלל תפילת מוסף של ר"ח או של חול המועד, שלא אמר "יעלה ויבוא" בתפילת שחרית – יתפלל מנחה פעמיים[6].

לב. כשלא התפלל ערבית בליל ר"ח – אם שכח או נאנס ולא התפלל ערבית בליל ר"ח, ומתפלל שחרית שתיים – מזכיר בשתיהם "יעלה ויבוא". אם שכח ולא הזכיר בראשונה – חוזר ומתפלל, אך אם לא הזכיר בשנייה – אינו חוזר ומתפלל כיון שדינה כתפילת ערבית[7].

לג. מסופק – אם מסתפק אם אמר "יעלה ויבוא" או לא אמר – ישנה מחלוקת האם חייב לחזור (כיון שרגילות לשונו לא לומר "יעלה ויבוא") או שאינו חייב לחזור (כיון שזה תוך חודש לפעם האחרונה שאמר "יעלה ויבוא"), יחזור ויתפלל ויעשה תנאי ויאמר: אם לא הזכרתי "יעלה ויבוא", תהיה תפילה זו כתפילת חובה, ואם הזכרתי "יעלה ויבוא", תהיה תפילה זו כתפילת נדבה[8].

לד. אם נסתפק זמן רב לאחר שסיים תפילת י"ח אם הזכיר "יעלה ויבוא" או לא – אינו חוזר[9].

לה. הזכיר עניין ר"ח בתפילתו – אם הזכיר בתוך הברכות האמצעיות או ב"שמע קולנו" תפילה או בקשה, והזכיר בה עניין ר"ח, ושכח לומר "יעלה ויבוא" – אינו חוזר[10].

לו. לצאת ידי חובה ע"י הש"ץ – מי שחייב לחזור ולהתפלל, אם לוקח סידור תפילה בידו ושומע את כל חזרת הש"ץ מילה במילה ומעיין בסידור – הוי כמו תפילה, ויענה רק אמן אך לא "ברוך הוא וברוך שמו" ולא "מודים דרבנן"[11].

לז. הזכירו כשלא היה צריך – אם טעה ואמר "יעלה ויבוא" ביום שאין צורך להזכירו: אם נזכר באמצע "יעלה ויבוא" – יפסיק במקום. ואם סיים והמשיך בתפילה – יצא ידי חובה ולא נחשב כהפסק ואין צריך לחזור ולהתפלל[12].

לח. ש"ץ ששכח – חזן שטעה ולא הזכיר "יעלה ויבוא" בתפילת לחש – לא יחזור להתפלל שנית אלא יסמוך על החזרה שאומר[13].

[1] שו"ע סי' תכ"ב סעי' א'.

[2] כה"ח סי' תכ"ב ס"ק ד', ה'. משנ"ב שם ס"ק ב'.

[3] שו"ע סי' תכ"ב סעי' א'. בא"ח ש"ש פרשת ויקרא סעי' י"ב.

[4]כה"ח סי' תכ"ב ס"ק י"א. משנ"ב שם ס"ק ה'. כה"ח סי' קי"ד ס"ק ל"ח. בא"ח ש"ש פרשת ויקרא סעי' י"ב. קשר גודל סי' ט"ו אות ג' שלדעתו יאמר: "למדני חוקיך".

[5] שו"ע סי' תכ"ב סעי' א'. כה"ח שם ס"ק י"ד. בא"ח ש"ש פרשת ויקרא סעי' י"ב.

[6] כה"ח סי' תכ"ב ס"ק ח'. משנ"ב שם ס"ק ד'. בא"ח ש"ש פרשת ויקרא סעי' י"ג. מעשה נסים כ"י אות נ"ב עפ"י הרשב"א.

[7] כה"ח סי' תכ"ב ס"ק ו'.

[8] שו"ע סי' תכ"ב סעי' ב'. בית יוסף שם. כה"ח שם ס"ק י"ח. בא"ח ש"ש פרשת ויקרא סעי' י"ב.

[9] כה"ח סי' קי"ד ס"ק מ"ח. משנ"ב סי' תכ"ב ס"ק י'.

[10] כה"ח סי' תכ"ב ס"ק י'.

[11] בית עובד עמוד 174.

[12] שו"ע סי' ק"ח סעי' י"ב. כה"ח שם ס"ק נ"ח. בא"ח פרשת משפטים סעי' י"ז. בית עובד עמוד 174.

[13] שו"ע סי' קכ"ו סעי' ג'.

דילוג לתוכן