״על הנסים״

"על הנסים"

לט. מקום אמירתו – בחנוכה ובפורים אומרים "על הנסים" בעמידה בברכת ההודאה לפני שאומר "ועל כולם" וכו'[1].

מ. שכח לאומרו – אם שכח ולא הזכיר "על הנסים" בתפילה:

  • אם עדיין לא הזכיר תיבת "ה'" של סיום הברכה – חוזר ואומר "על הנסים" וממשיך על הסדר.
  • אך אם כבר אמר תיבת "ה'" – אינו חוזר ואינו מסיים "למדני חוקיך" אלא ממשיך על הסדר, וטוב שיאמר לפני "יהיו לרצון" השני: "נודה לך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו על הנסים ועל הפורקן" וכו'[2].

מא. כשטעה וחזר להתפלל – אם שכח לומר "על הנסים", וטעה וחזר להתפלל תפילת י"ח כיון שחשב שחייב לחזור, ובאמצע תפילתו נודע לו שאינו חייב לחזור – יפסיק תפילתו באמצע[3].

מב. נוסח אמירתו – ב"על הנסים" שאומר בחנוכה יאמר: "חשמונאִי" בחיריק תחת ה"הא", וכן יאמר: "לשכחם תורתך ולהעבירם מחקי רצונך", וכן: "וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו". ויש נוסחאות אחרות וכל אחד יעשה כמנהג אבותיו[4].

מג. בסוף "על הנסים" אומרים: "וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו בהלל ובהודאה ועשית עימהם נסים ונפלאות ונודה לשמך הגדול סלה". ויזהר שלא לומר בקשה וכדו' כיון שכאן זה בג' אחרונות של תפילת י"ח שעניינם הוא הודאה ולא בקשה[5].

[1] שו"ע סי' תרפ"ב סעי' א'.

[2] שו"ע סי' תרפ"ב סעי' א'. טור שם. בית יוסף שם.

[3] עפ"י שו"ע סי' ק"ח סעי' י"ב. כה"ח שם ס"ק נ"ח.

[4] בא"ח פרשת וישב (חנוכה) סע' כ"ה.

[5] שו"ע סי' תרפ"ב סעי' ג'. משנ"ב שם ס"ק ז'. כה"ח שם ס"ק ט"ז.

דילוג לתוכן