-
הדפסת השו״ת

בירך ״שהכל״ על הלחם

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד

שאלה:

כיצד צריך לנהוג אדם שברך על הלחם "שהכל נהיה בדברו" במקום "המוציא"?

תשובה:

בגמרא במסכת ברכות [דף מ ע"ב] נחלקו בזה רב הונא ורבי יוחנן. רב הונא אמר שלא יצא ידי חובה ורבי יוחנן אמר שיצא ידי חובה. ולהלכה פסקו הפוסקים כדעת רבי יוחנן שיצא ידי חובה. וכך פסק שולחן ערוך שולחן בהלכות בציעת הפת [סימן קסז סעיף י]: "אם במקום ברכת המוציא בירך: שהכל נהיה בדברו…. יצא". וכן בהלכות ברכת הפירות [סימן רו סעיף א] : "ועל הכל אם אמר שהכל – יצא. ואפילו על פת ויין". ולכן אינו צריך לברך שוב על הלחם, "המוציא".

דילוג לתוכן