אחד רוצה לזמן והשניים האחרים לא סיימו

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: כיצד יש לנהוג כאשר שלושה אכלו יחד, ואחד מהם סיים והוא רוצה לזמן אך השניים האחרים לא סיימו עדיין? תשובה: כתב השולחן ערוך [סימן ר סעיף א]: "שנים אין חייבים להפסיק לאחד, והלכך אין חיוב זימון חל עד שיתרצו להפסיק ולברך". אמנם, כתב גאון עוזנו בע בן איש שאם […]

שניים שסיימו ורוצים לזמן, והשלישי אחר שזימן רוצה להמשיך

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: כתב השולחן ערוך [סימן ר סעיף א]: "שלשה שאכלו כאחד, אחד מפסיק על כורחו לשנים ועונה עמהם ברכת זימון". כלומר, על האחד להפסיק מאכילתו ולענות לזימון יחד איתם. ומכל מקום כתב גאון עוזנו בעל בן איש חי [שנה ראשונה פרשת קרח סעיף ט]: " …הואיל ויש אומרים שהאחד המפסיק […]

לסרב כשמכבדים אותו בזימון

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש איסור לאורח לסרב לכיבוד בזימון? תשובה: בגמרא נאמר שמי שנותנים לו כוס של ברכה לברך ואינו מברך מתקצרים ימיו, כיון שאינו רוצה לברך את בעל הבית. אך כיום כל אחד מברך לעצמו ומוסיף בברכה את "ברכת האורח" לעצמו, ולכן אין לחשוש לכך.

דין קדימה בזימון

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש דין קדימה בזימון? תשובה: במקום שיש רב חשוב מכבדים את הרב לזמן, ואם אין שם רב חשוב מכבדים את הכהן לזמן, כיון שעליו נאמר "וקדשתו".

אכלו עשרה ושכח המזמן לזמן ב״אלקינו״ אבל הסועדים ענו ״אלקינו״

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: מה הדין כאשר אכלו עשרה והמזמן שכח להזכיר "אלוהינו" אבל הסועדים ענו עם "אלוהינו"? תשובה: אם המזמן לא אמר "אלוהינו" אך הסועדים ענו עם "אלוהינו", יחזור המזמן אחריהם עם "אלוהינו" כיון שהם כבר הזכירו, ואינו מזמן שוב.

אכלו עשרה ושכח המזמן לזמן ב״אלקינו״

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: מה הדין כאשר אכלו עשרה והמזמן שכח להזכיר "אלוהינו" ? תשובה: אם המזמן שכח להזכיר "אלוהינו" והסועדים כבר ענו אחריו בלי "אלוהינו" אינם יכולים לחזור. אך אם עדיין לא ענו אחריו כלל, יחזור הוא ויזמן עם "אלוהינו" ויענו הם אחריו.

חיוב זימון לשלושה שאכלו יחד

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש חובה לזמן לפני ברכת המזון כשאוכלים שלושה יחד, או שזו חסידות? תשובה: כתב השולחן ערוך [אורח חיים סימן קצב סעיף א] : "היו המסובין ג', חייבים בזימון". ומקור הדין הוא בגמרא ברכות דף מ"ה. ואמרו חז"ל שאסמכתא לדין זהו היא מן הפסוק [תהלים פרק לד פסוק ד]: […]

שניים שסיימו ורוצים לזמן, כיצד ינהג השלישי

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: כיצד יש לנהוג כאשר שלושה אכלו יחד, ושניים מהם סיימו לאכול ורוצים לזמן, אך השלישי עדיין לא סיים לאכול? תשובה: כתב השולחן ערוך [סימן ר סעיף א]: "שלשה שאכלו כאחד, אחד מפסיק על כורחו לשנים ועונה עמהם ברכת זימון". כלומר, על האחד להפסיק מאכילתו ולענות לזימון יחד איתם. ומכל […]

צירוף קטן לזימון

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר לצרף קטן לזימון? תשובה: לדעת הרמ"א לא מצרפים קטן לזימון עד שיגיע לגיל שלוש עשרה שנים ויום אחד והביא שתי שערות. אך לדעת השולחן ערוך, מצרפים קטן שיודע למי מברכים, בין לזימון של שלושה ובין לזימון של עשרה כמו שכתב בסימן קצט' סעיף י'.

דילוג לתוכן