נטילת ידיים לפני אכילת פירות מסוכרים
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש ליטול ידיים לפני אכילת פירות מסוכרים? תשובה: סוכר אינו אחד משבעה משקים ולכן אין צורך ליטול ידיים לפני אכילת פירות מסוכרים. אמנם, אם הפירות מבושלים במים וסוכר והמים הם הרוב או שיש חצי מים וחצי סוכר – יש ליטול ידיים לפני אכילתם. אך אם הסוכר והפירות הם […]
ברכה אחרונה על פירות שאכל לפני הסעודה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם אדם שאכל מיני פירות כשיעור לפני הסעודה חייב לברך ברכה אחרונה או שברכת המזון פוטרת אותו? תשובה: אדם שאכל מיני פירות כשיעור לפני הסעודה חייב לברך ברכה אחרונה לפני שנוטל ידיו לאכילת הלחם. ואפילו אם שכח ולא בירך ברכה אחרונה על הפירות לפני שאכל מן הלחם, מברך עליהם […]
ברכה אחרונה על מזונות שאכל לפני הסעודה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם אדם שאכל מיני מזונות כשיעור לפני הסעודה חייב לברך ברכה אחרונה או שברכת המזון פוטרת אותו? תשובה: אדם שאכל מיני מזונת כשיעור לפני הסעודה יברך ברכה מעין שלוש לפני שנוטל ידיו, ולא יסמוך על ברכת המזון לכתחילה. אמנם, אם לא ברך ברכה מעין שלוש לפני שאכל לחם, לא […]
דרך הזימון לשבע שאכלו פת ושלושה אכלו פירות
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: כיצד יש לזמן כאשר שבעה אנשים אכלו פת ושלושה אכלו פירות או שתו משקים בשיעור שחייבים ברכה אחרונה. האם מזמנים זימון של שלושה או של עשרה? תשובה: כאשר שבעה אנשים אכלו פת ושלושה אכלו פירות, או ששתו משקים בשיעור שחייבים ברכה אחרונה חוץ ממים, יכולים לזמן בשם [עם "אלוהינו"]. […]
אכל בחבורה, ורוצה לסיים ולברך לבד לפני כולם
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: כיצד צריך לנהוג אדם שרוצה לאכול בחבורה אך עליו ללכת לפני שאר המסובים, לעניין ברכת המזון? תשובה: אדם שאוכל עם חבורה וצריך ללכת לפני ששאר המסובים יגמרו לאכול, יכול לכוון לפני תחילת הסעודה שאינו מצטרף עמהם לאכילה ולזימון, ואם עשה כך יכול לברך לעצמו וללכת לפני שהשאר מזמנים ומברכים. […]
רוצה לברך ברכת המזון לבד, לאחר שאכל עם עוד שלושה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר לאדם לברך 'ברכת המזון' לבדו אם אכל עם עוד שלושה ויש להם זימון בלעדיו? תשובה: שלושה או ארבעה או חמישה שאכלו ביחד, מתחייבים בזימון ואינן רשאים לברך לעצמם בלי זימון, אפילו אם נשארו אנשים לזימון לשאר. אבל אם היו ששה אנשים או יותר עד עשרה, יכולים להתחלק […]
דבש שהתקשה לצורך דבר שטיבולו במשקה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם דבש שהתקשה נקרא משקה לעניין "דבר שטיבולו במשקה", וצריך ליטול ידיים כאשר אוכלים מאכל שמטובל בו? תשובה: דבש שהתקשה עד כדי כך שהוא אינו נוזל, לא נחשב משקה לעניין "דבר שטיבולו במשקה". אך אם הוא התקשה רק קצת, ועדיין הוא נוזל – נחשב משקה לעניין "דבר שטיבולו במשקה".
ברכה אחרונה על יין ששתה לפני הסעודה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש לברך ברכה אחרונה על יין ששותים לפני הסעודה? תשובה: כתב גאון עוזנו בעל בן איש חי [שנה ראשונה פרשת נשא סעיף ד]: "אין לברך ברכה אחרונה על יין של קידוש שהוא במקום סעודה או על היין ששותה קודם שאר סעודה באיזה זמן שיהיה. ואף על פי שאינו […]
נטילת ידיים לפני אכילת פרי רטוב
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש חובה ליטול ידיים לפני אכילת פרי רטוב? תשובה: אדם שאוכל דבר רטוב באחד משבעת המשקים: יין, דבש, שמן זית, חלב, טל, דם, מים, חייב ליטול ידיו כמו שכתב גאון עוזנו בעל 'בן איש חי' [שנה ראשונה פרשת תזריע טהרות סעיף יז]: "אפילו אוכל פחות מכזית מהדברים שטיבולן […]