טלטול סכין ברית המילה לאחר הברית, בשבת
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר למוהל לטלטל את סכין המילה אחרי הברית, בשבת? תשובה: מוהל שסיים למול את התינוק בשבת, בין אם הוא מל תינוק אחד ובין אם מל כמה תינוקות, מעיקר הדין מותר לו לטלטל את סכין המילה אחרי הברית, אך המוהלים נהגו להחמיר בזה.
טלטול סכין ברית המילה אל מקום הברית, בשבת
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר למוהל לטלטל סכין של ברית מילה אל מקום הברית בשבת? תשובה: מוהל שהוזמן למול בשבת מותר לו לטלטל את הסכין למקום הברית במקום שיש ערוב. וכן מוהל שהוזמן למול בכמה מקומות שונים בשבת אחת, מותר לו לטלטל את הסכין ממקום הברית הראשונה למקומות הברית האחרים.
קציצת ציפורניים בראש חודש
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש איסור לקצוץ ציפורניים בראש חודש? תשובה: יש מקפידים לא לקצוץ ציפורניים בראש חודש, ואין לחוש לכך כאשר הציפורניים עודפות על הבשר.
תספורת או גילוח בראש חודש
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש איסור להסתפר או להתגלח בראש חודש? תשובה: מן הדין אין איסור להסתפר או להתגלח בראש חודש, אך טוב לחשוש לסברת ספר חסידים שלא להסתפר או להתגלח בראש חודש, ויש מקילים להסתפר ולהתגלח בראש חודש שחל בערב שבת, וכן נוהגים.
לומר ״סברי מרנן״ כשהוא מקדש לעצמו
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם את המילים "סברי מרנן" אומרים רק כאשר יש שומעים נוספים או שגם אדם שמקדש לעצמו צריך לומר "סברי מרנן"? תשובה: גם אדם שמקדש לעצמו צריך לומר "סברי מרנן", מפני שהמלאכים שנמצאים אתו שומעים.
יציאת ידי חבה בקידוש בעברית, לאדם שדובר לשון אחרת
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם אדם שאינו דובר עברית יוצא ב"קידוש" שנאמר בעברית וכן ההיפך? תשובה: כאשר המקדש מקדש בעברית והשומעים אינם מבינים עברית, טוב יעשה המקדש אם יסביר את תוכן הקידוש בשפת השומעים לפני ה"קידוש" ורק אח"כ יקדש, ובכך השומעים יצאו ידי חובה. אמנם, יש אומרים שכאשר המקדש מקדש ב"לשון הקודש" גם […]
נישוק ידי האם בליל שבת
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: בסדר הקידוש של ליל שבת כתב גאון עוזנו בעל ה'בן איש חי' (עפ"י האר"י ז"ל) שכשאדם חוזר בערב שבת לביתו ינשק ידי אימו. האם צריך לנשק את שתי הידיים או רק יד אחת? תשובה: מנהגנו שמנשק רק את יד ימין [ואפילו אם היא איטרת יד] ומה שנקט 'בן איש […]
הדלקת נרות בבית מלון
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: כיצד יש לנהוג בהדלקת "נרות שבת" בבית מלון שלא מאפשר הדלקה בחדרים אלא רק בחדר האוכל? תשובה: לספרדים, רק האישה הראשונה שמדליקה בחדר האוכל מברכת והנשים שמדליקות אחריה לא מברכות. לאשכנזים, גם הנשים שמדליקות אחריה מברכות. אמנם, אם חדר האוכל גדול, ויש בו מקום שאינו מואר מאור הנרות הראשונים, […]
הדלקת רוב הפתילה בהדלקת נרות שבת
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם כאשר מדליקים נרות שבת, צריך להקפיד להדליק את רוב הפתילה היוצאת? תשובה: כאשר מדליקים פתילה שמרוחה בפרפין, אין צורך להדליק את רוב הפתילה, אך אם הפתילה אינה מרוחה בפרפין – צריך להדליק את רוב הפתילה.