מי שישב בבית דין שמתיר נדר של קרובו

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר לאדם לשבת בבית דין להתיר נדר של קרובו? תשובה: מותר לאדם לשבת בבית דין להתיר נדר של קרובו, כיון שכאן לא מדובר בדין אלא בהתרת נדר. אך בעל לא מצטרף להתיר נדר של אשתו.

התרת נדר קטן

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם ניתן להתיר נדר שנדרו קטן או קטנה ? תשובה: כתב גאון עוזנו בעל בן איש חי [שנה שניה פרשת ראה סעיף לו]: "לענין שאלה אם יכולים להתיר להם או לאו, העליתי בספרי הקטן רב פעלים דספק זה נסתפקו בו האחרונים ולא נפשט, ואזלינן ביה לחומרא". ועל כן, לא […]

נדר קטן

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם קטן או קטנה מתחת לגיל מצוות שנדרו נדר נדרם חל, או שאין נדר של קטנים חל? תשובה: כתב גאון עוזנו בעל בן איש חי [שנה שניה פרשת ראה סעיף לו]: "קטן בן י"ב שנה ויום אחד וקטנה בת י"א שנה ויום אחד, אם יודעין לשם מי נדרו ונשבעו […]

אמירת ״כל נדרי״ לאחר שקיעת החמה בערב יום הכיפורים

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר לומר 'כל נדרי' ולהתיר את הנדרים אחרי שקיעת החמה בערב יום הכיפורים, או יש להקפיד לומר 'כל נדרי' ביום, כיון שלא מתירים נדרים בשבת ויום טוב? תשובה: כתב הרמ"א [סימן תרי"ט סעיף א] שנוהגים לומר 'כל נדרי' בעוד יום. וכתבו הפוסקים שטעמו הוא משום שאין מתירים נדרים […]

התרת נדרים של המתירים, באמירת ״כל נדרי״

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם אמירת 'כל נדרי' בערב יום הכיפורים מועילה להתיר גם את הנדרים של המתירים עצמם, או שמועילה רק לציבור המתפללים? תשובה: יש נוהגים לומר 'כל נדרי' שלוש פעמים ובכל פעם אדם אחר אומר 'כל נדרי', ובכך מתירים גם לאלה שאומרים את 'כל נדרי'. ובמקומות שלא נוהגים כך, טוב שכל […]

לסמוך על ״כל נדרי״ לעניין התרת נדרים

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם ניתן לסמוך על התרת נדרים של 'כל נדרי' במקום התרת נדרים שעושים בבתי הכנסת בערב יום הכיפורים? תשובה: נוהגים לעשות התרת נדרים בערב יום הכיפורים ולכתחילה אין לסמוך על התרת נדרים של 'כל נדרי' במקום התרה זו. וכך כתב הרב כף החיים [סימן תריט אות כח] בשם רבי […]

חלם שהוא נודר, לעניין התרה

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: אדם שחלם חלום ובו הוא נדר נדר. האם עליו לעשות התרה על נדר זה, או שכיון שהוא נדר בחלום אין זה נחשב נדר? תשובה: כתב השולחן ערוך [יורה דעה סימן רי סעיף ב]: "הנודר בחלום אינו כלום, ואינו צריך שאלה. ויש אומרים שיתירו לו עשרה דידעי למקרי ויש לחוש […]

נדר או נשבע ומיד חזר בו

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: אדם שנדר או נשבע ומיד חזר בו מנדרו או שבועתו, האם הנדר והשבועה תקפים או שאינם תקפים? תשובה: אדם שנדר או נשבע וחזר בו תוך כדי דיבור, כלומר תוך כדי אמירת המילים "שלום עליך רבי", נדרו ושבועתו אינם תקפים מלכתחילה, ואינו צריך לעשות 'התרת נדרים' כדי להתירם. ובלבד שאמר […]

התרת נדרין של ערב ראש השנה וערב יום הכיפורים בלילה

מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר לעשות התרת נדרים שעושים לפני ראש השנה ויום הכיפורים, בלילה? תשובה: ככלל מותר לבית דין להתיר נדרים בלילה למרות שלא דנים דין בלילה, כיון שאין זה דין אלא התרת נדר. ולכן, מותר גם לעשות התרת נדרים לפני ראש השנה ויום הכיפורים, בלילה.

דילוג לתוכן