ברכות שחר וברכות התורה למי שהיה ער כל הלילה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: אדם שנשאר ער כל הלילה, האם עליו לברך ברכות השחר וברכות התורה? תשובה: סברת רבנו האר"י ז"ל היא, שברכות השחר נתקנו על סדרו של עולם ולא על כל יחיד ויחיד. ולכן, אדם שנשאר ער כל הלילה צריך לברך את כל ברכות השחר חוץ מברכת "על נטילת ידיים". וכן ברכת […]
עניית קדיש או דקושה לפני ברכות התורה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר לאדם לענות על קדיש, קדושה, "ברכו את ה' המבורך" או "קריאת שמע" לפני שברך ברכות התורה? תשובה: מותר לענות על קדיש, קדושה, "ברכו את ה' המבורך" או "קריאת שמע" לפני שברך ברכות התורה, כיון שאין כוונתו של העונה ללמוד תורה בכך.
אמירת פרשיות ״קדש לי״ ״והיה כי יביאך״ בט׳ באב
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם מותר לומר בט' באב את פרשת "קדש לי כל בכור" ופרשת "והיה כי יביאך" שנוהגים לומר בכל יום אחר הנחת תפילין, או שזה נקרא לימוד תורה שאסור בט' באב? תשובה: כתב גאון עוזנו בעל בן איש חי [שנה ראשונה פרשת דברים סעיף כה]: "ופרשת קדש ופרשת והיה כי […]
ישן עד חצות ובירך ברכות השחר וברכות התורה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: כיצד צריך לנהוג אדם שהיה ער בחצי הראשון של הלילה וברך ברכות השחר בחצות הלילה, ובטעות ברך גם ברכות התורה יחד איתן. האם עליו לברך ברכות התורה שוב בעלות השחר? תשובה: כתב הרב כף החיים [סימן מז אות כח]: "דמי שהוא ניעור מתחלת הלילה עד חצות ובהגיע חצות בירך […]
ברכות התורה למי שישן שנת קבע והתעורר לפני חצות לילה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם אדם שישן שנת קבע בלילה והתעורר לפני חצות לילה יכול לברך ברכות התורה לפני חצות, או לא? תשובה: כתב השולחן ערוך [סימן מז סעיף יב]: "אף אם למד בלילה, הלילה הולך אחר היום שעבר ואינו צריך לחזור ולברך כל זמן שלא ישן". ולפי זה משמע שאדם שישן בלילה […]
ברכות התורה למי שישן ביום
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: אדם שישן במשך היום אינו צריך לברך ברכות התורה שוב? תשובה: אדם שישן שנת עראי ביום אינו צריך לברך ברכות התורה שוב. אמנם, לגבי שנת קבע ביום כתב השולחן ערוך בנפרד [סימן מז סעיף יא]: "שינת קבע ביום, על מטתו, הוי הפסק. ויש אומרים דלא הוי הפסק, וכן נהגו". […]
ברכות התורה למי שהפסיק מלימוד ורוצה לחזור ללמוד
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם אדם שברך ברכות התורה והתחיל ללמוד ואחר כך הפסיק מלימודו, ועתה הוא רוצה להמשיך ללמוד. האם עליו לברך שוב ברכות התורה לפני שמתחיל ללמוד שנית? תשובה: כתב השולחן ערוך [סימן מז סעיף י] : "אם הפסיק מללמוד ונתעסק בעסקיו, כיון שדעתו לחזור ללמוד, לא הוי הפסק…". ונחלקו הפוסקים […]
לסמוך לימוד תורה לברכות התורה
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: האם יש חובה להסמיך לימוד תורה לברכות התורה? תשובה: כתב השולחן ערוך [סימן מז סעיף ט]: "יש אומרים שאם הפסיק בין ברכת התורה ללמודו, אין בכך כלום, והנכון שלא להפסיק ביניהם. וכן נהגו לומר פרשת ברכת כהנים סמוך לברכת התורה". וכתב הרב כף החיים שם באות יט', שאכן לכתחילה […]
הסתפק אם בירך ברכות התורה לפני תפילת שחרית
מקור: תנא דבי אליהו, תשפ״ד שאלה: אדם שמסופק אם ברך ברכות התורה, ועדיין לא התפלל שחרית, האם עליו לברך ברכות התורה מספק, או לא? תשובה: נחלקו הפוסקים אם אדם שמסתפק אם ברך ברכות התורה מברך או שאינו מברך. יש אומרים שברכת התורה היא מן התורה וצריך לברך גם בספק. ויש אומרים שברכת התורה היא מדרבנן […]