טעות בתפילה
(דיני טעויות פרטיים נמצאים בסדר הברכות ובדיני תפילת תשלומים ונדבה).
א. שינוי סדר הברכות – סדר הברכות שבתפילת י"ח נתקן ע"י אנשי כנסת הגדולה, ולכן אסור לשנות את סידרם.
ב. טעות בג' ראשונות או אחרונות – ג' ברכות ראשונות וג' ברכות אחרונות הן כברכה אחת, ולכן בכל מקום שטעה באחת מג' הראשונות – חוזר לראש התפילה, ואם טעה בג' אחרונות – חוזר לראשונה שבהן שהיא "רצה" וכו'[1].
ג. טעות בג' אמצעיות – אם טעה ודילג או טעה בברכה אחת מהאמצעיות – חוזר לאותה ברכה וממשיך להתפלל על הסדר[2].
ד. התבלבל בתפילתו – אם עומד בתפילה והתבלבל, ואינו זוכר היכן הוא נמצא – חוזר לראש התפילה. אבל אם ברור לו שגמר את כל ג' הברכות הראשונות – חוזר לברכת "אתה חונן"[3].
ה. אם ברור לו שבירך כבר ברכה מסוימת, ואח"כ התבלבל ואינו יודע היכן הוא נמצא – חוזר לברכה שאחרי הברכה שודאי לו שאמרה[4].
ו. ש"ץ שטעה – שליח ציבור שטעה בתפילת לחש באופן שחייב לחזור ולהתפלל – יוצא ידי חובה כשאומר חזרת הש"ץ ואין צריך לחזור ולהתפלל בלחש[5].
ז. טעה והוסיף בתפילתו – אם טעה והוסיף בתפילה דברים שאינם שייכים לאותו הזמן, כגון שאמר "יעלה ויבוא" או "על הניסים" וכד' שלא בזמנן – יש אומרים שנחשב הדבר להפסק ויש אומרים שאינו נחשב כהפסק, ולמעשה אינו הפסק ולא צריך לחזור[6].
ח. טעה ביום חול והתחיל של שבת – אם התחיל ביום חול להתפלל תפילה של שבת ויו"ט, יפסיק אפילו אם נמצא באמצע ברכה ויחזור ל"אתה חונן", ואינו צריך לחזור על ג' הברכות הראשונות[7].
ט. נזכר שהתפלל – אם התחיל להתפלל על דעת שלא התפלל, ובאמצע נזכר שכבר התפלל – יפסיק במקום שנזכר אפילו אם נמצא באמצע ברכה, ולא יועיל שיחשוב שתפילתו מכאן ולהבא היא נדבה כיון שכשהתחיל את תפילתו היא הייתה כחובה[8].
[1] בא"ח פרשת בשלח סעי' ט"ז. שו"ע סי' קי"ד סעי' ו'.
[2] שו"ע סי' קי"ט סעי' ג'. עוד יוסף חי פרשת בשלח סעי' י"ח.
[3] בא"ח פרשת משפטים סעי' כ'.
[4] שם.
[5] בא"ח פרשת משפטים סעי' כ"א. שו"ע סי' קכ"ד סעי' ב'.
[6] שו"ע סי' ק"ח סעי' י"ב והחונים עליו. בא"ח פרשת משפטים סעי' י"ז.
[7] שו"ע סי' ק"ח סעי' י"ב. כה"ח שם ס"ק נ"ח, נ"ט. משנ"ב שם ס"ק ל"ז. בא"ח פרשת משפטים סעי' י"ט.
[8] בא"ח פרשת משפטים סעי' י"ט.