"אשרי", "ובא לציון"

א. כוונת הלב – אמרו חז"ל[1]: "כל האומר תהילה לדוד ג' פעמים בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא", וכל זה הוא דווקא אם אומרו בכוונת הלב[2].

ב. קודם אמירת "אשרי" – נהגו לומר קודם "אשרי" שלפני "ובא לציון" את הפסוק[3]: "יהי חסדך ה' עלינו כאשר יחלנו לך"[4].

ג. מנהג ישראל תורה הוא, ולכן צריך לומר קודם "אשרי" שלפני "ובא לציון" את הפסוק[5]: "ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו" כיון שנהגו כך בחלק מהקהילות, ואעפ"י שאין ידוע מקור למנהג הזה, אין רשות לבטלו, כיון שאין כאן חשש להפסק[6].

ד. קודם שיאמר מזמור[7]: "תהלה לדוד ארוממך" וכו' יאמר פסוק[8]: "אשרי יושבי ביתך" וכו', ופסוק[9]: "אשרי העם שככה לו" וכו'[10].

ה. "פותח את ידך" – צריך לשים את ליבו לכוון במיוחד בפסוק: "פותח את ידיך" וכו', ואם לא כיוון צריך לחזור ולאומרו כדלעיל פרק י' סעי' ע"ח[11].

או. ימים שאין בהם תחנון – בימים שאין אומרים בהם וידוי, אין אומרים מזמור[12]: "יענך ה' ביום צרה" שקודם "ובא לציון", ואין אומרים מזמור[13]: "תפילה לדוד" שקודם "שיר של יום"[14]. וגם בבית אבל אין אומרים מזמורים אלו.

ז. "ובא לציון" – קדושת "ובא לציון" נקראת "קדושא דסידרא"[15], ויזהר שיאמרו בכוונה[16] כי העולם מתקיים בעבורו[17].

ח. אמירה בלחש – יש מי שאומרים את התרגום של קדושת "ובא לציון" בלחש, ויש שאינם משנים קולם, וכך היה מנהג האר"י[18].

ט. מתפלל יחיד – מי שמתפלל ביחיד או שהשליח ציבור הקדימו – יאמר את קדושת "ובא לציון" בטעמי נביאים[19].

י. בית אבל – בבית אבל אין אומרים פסוק: "ואני זאת בריתי" ב"ובא לציון", אלא מתחילים מ"ואתה קדוש"[20].

[1] ברכות ד' ע"ב.
[2] בא"ח פרשת כי תשא סעי' ט"ו.
[3] תהלים ל"ג, כ"ב.
[4] אחרונים.
[5] תהלים כ', י'.
[6] עוד יוסף חי פרשת כי תשא סעי' י"ג.
[7] תהלים קמ"ה.
[8] תהלים פ"ד, ה'.
[9] תהלים קמ"ד, ט"ו.
[10] עוד יוסף חי פרשת כי תשא סעי' י' עפ"י שער הכוונות מ"ט ע"ג.
[11] בא"ח פרשת כי תשא סעי' ט"ו.
[12] תהלים כ'.
[13] תהלים פ"ו.
[14] בא"ח שם סעי' י"ז.
[15] בא"ח פרשת כי תשא סעי' ט"ז. עוד יוסף חי פרשת כי תשא סעי' ט"ו, ועיין שם הטעם.
[16] שו"ע סי' קל"ב סעי' א'.
[17] סוטה מ"ט ע"א. רש"י שם ד"ה "אקדושא דסידרא".
[18] שו"ע סי' קל"ב סעי' א' שם ברמ"א. כה"ח שם ס"ק י'. עוד יוסף חי פרשת כי תשא סעי' י"א. בא"ח פרשת כי תשא סעי' ט"ז.
[19] שו"ע סי' קל"ב סעי' א'. כה"ח שם ס"ק ח'.
[20] מנהגים. עוד יוסף חי שם סעי' י"ד, ועי' מעשה אליהו אות רמ"ב.
דילוג לתוכן