מנהגים שונים
כא. יש נוהגים לעמוד בזמן קריאת "עשרת הדברות", ונחלקו המנהגים בעניין זה. יש נוהגים לעמוד בקריאת "עשרת הדברות" בפרשת "יתרו" ובפרשת "ואתחנן" אך לא ב"חג השבועות" ויש נוהגים לעמוד רק ב"חג השבועות". ויש נוהגים לעמוד ב"חג השבועות", ובפרשת "יתרו" אך לא בפרשת "ואתחנן". ויש מתנגדים בתוקף לעמידה ב"עשרת הדברות" בכל זמן, ואכן מעיקר הדין – אין לעמוד בקריאת "עשרת הדברות" בכל אחד מן הזמנים דלעיל.
ביטול המנהג
כב. במקום שכל הצבור נוהגים לעמוד – אפשר לבטל מנהג זה בתנאי שניתן לבטל את המנהג כך שכל הציבור ישבו. אמנם, אם עלולה להתגלע מחלוקת בשל כך או שבסופו של דבר יעמדו חלק מן הציבור וחלק ישבו – אין למחות בידם, משום שיש להם על מי לסמוך.
פסק מרא דאתרא
כג. בית כנסת ובו רב מכהן שפסק הלכה בעניין זה, בין אם פסק שיש לשבת בקריאה ובין אם פסק שיש לעמוד – חייב כל הציבור לעשות כהוראת הרב.
עומד עם הציבור
כד. הנמצא בשעת קריאת "עשרת הדברות" במקום שבו כל הציבור עומדים בקריאת "עשרת הדברות" – לא יפרוש מן הציבור אלא יעמוד עמהם, וכמה טעמים לכך: א. מא יחשבו שהוא מזלזל בתורה ויהיה חילול ה'. ב. שמא יהיה בגדר של פורש מן הציבור בכך שיהיה יושב בין העומדים וכו' [ובפרט שאין פורשים מן הציבור].
כה. הנוהגים לעמוד בקריאת התורה כל השנה – יעמדו גם בקריאת "עשרת הדברות" בפרשיות "יתרו" ו"אתחנן" וגם ב"חג השבועות".
זהירות ממחלוקת
כו. פעמים שאנשים נגררים למחלוקת סביב שאלת העמידה בקריאת "עשרת הדברות" ודבר זה חמור מאוד. וצריכים להיזהר מאוד מן המחלוקת ומשנאת חינם [בפרט בשבת ואתחנן-נחמו, שבעוון שנאת חינם חרב בהמ"ק, וכן ראוי שבשבת שקוראים בתורה "ויחן שם ישראל" – באחדות, ולא לעשות מזה מחלוקת] ולזכור שעם ישראל נענש על כך שעמדו על מידת הדין ולא דנו לפנים משורת הדין. ובפרט יש להיזהר בעניין זה, משום שלכל אחד מן המנהגים יש מקור ומסורת. ועל כן, יש להעדיף את השלום על פני קיום מנהג זה או אחר, ובכל מקרה לא להגיע לידי ריב ומחלוקת בשל כך.
הודעה מראש
כז. בבית כנסת בו מתפללים אנשים מעדות שונות ולהם מנהגים שונים – יש להודיע לפני קריאת "עשרת הדברות" שכל אדם רשאי לעשות כמנהגו, והנוהג לעמוד – יעמוד והנוהג לשבת – יישב, ולמרות שיש חילוקי מנהגים – אין בכך איסור "לא תתגודדו".
הזמנת הרב
כח. מנהג טוב הוא להזמין את רב הקהילה לעלות לתורה לקריאת "עשרת הדברות" כך שהצבור יעמדו בעליה זו ממילא.
זמן העמידה
כט. הנוהגים לעמוד בזמן קריאת "עשרת הדברות" – נכון שיעמדו בעת שהעולה מתחיל לברך ברכת התורה ולא בעת שהש"ץ מתחיל לקרוא בתורה, ותבוא עליהם ברכת טוב.