קללות‭ ‬וברכות

ג‭. ‬ נהגו‭ ‬להזמין‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ ‬בקריאת‭ ‬פרשת‭ ‬הקללות‭ ‬והתוכחה‭, ‬וכן‭ ‬בעשרת‭ ‬הדברות‭ ‬ובשירת‭ ‬הים‭, ‬ויש‭ ‬מקומות‭ ‬שהש‭"‬ץ‭ ‬עולה‭ ‬לקריאת‭ ‬הקללות‭, ‬ויש‭ ‬מקומות‭ ‬שעולה‭ ‬המשרת‭ ‬בקודש‭.‬

חשש‭ ‬קללות

ד‭. ‬ אין‭ ‬לחשוש‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ ‬לקריאת‭ ‬פרשת‭ ‬הקללות‭, ‬למרות‭ ‬שרבים‭ ‬חוששים‭ ‬ונמנעים‭ ‬מלעלות‭ ‬לתורה‭ ‬בפרשה‭ ‬זו‭, ‬ועל‭ ‬זה‭ ‬נאמר‭: "‬ויהפוך‭ ‬ה‭' ‬אלקיך‭ ‬לך‭ ‬את‭ ‬הקללה‭ ‬לברכה‭". ‬ולכן‭, ‬אדם‭ ‬שהוזמן‭ ‬לעלות‭ ‬לקריאת‭ ‬פרשת‭ ‬הקללות‭ – ‬יעלה‭ ‬ולא‭ ‬יחשוש‭.‬

תוספת‭ ‬פסוקים

ה‭. ‬ מוסיפים‭ ‬פסוקים‭ ‬לפני‭ ‬ואחרי‭ ‬קריאת‭ ‬פרשיות‭ ‬התוכחה‭ ‬בפרשת‭ "‬בחוקתי‭" ‬ובפרשת‭ "‬כי‭ ‬תבוא‭". ‬ומתחילים‭ ‬לקרוא‭ ‬שלושה‭ ‬פסוקים‭ ‬לפני‭ ‬הפרשה‭ ‬ומסיימים‭ ‬שלושה‭ ‬פסוקים‭ ‬אחריה‭.‬

קול‭ ‬נמוך

ו‭. ‬ נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬פרשיות‭ ‬התוכחה‭ ‬והקללות‭ ‬בעוצמת‭ ‬קול‭ ‬נמוך‭ ‬יותר‭ ‬מעוצמת‭ ‬הקול‭ ‬שקוראים‭ ‬את‭ ‬שאר‭ ‬הפרשות‭.‬

עולה‭ ‬אחד

ז‭. ‬ אין‭ ‬מחלקים‭ ‬את‭ ‬קריאת‭ ‬פרשיות‭ ‬התוכחה‭ ‬והקללות‭ ‬בין‭ ‬כמה‭ ‬עולים‭, ‬לא‭ ‬בפרשת‭ "‬כי‭ ‬תבוא‭" ‬ולא‭ ‬בפרשת‭ "‬בחוקותי‭", ‬אלא‭ ‬קוראים‭ ‬את‭ ‬הפרשה‭ ‬מתחילתה‭ ‬ועד‭ ‬סופה‭ ‬בעליית‭ ‬עולה‭ ‬אחד‭.‬

תוכחה‭ ‬ומוסר

ח‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭ ‬דברי‭ ‬תוכחה‭ ‬ומוסר‭ ‬בפרשיות‭ "‬בחוקותי‭" ‬וב‭"‬כי‭ ‬תבוא‭", ‬ומנהג‭ ‬טוב‭ ‬הוא‭. ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לאומרם‭ ‬לפני‭ ‬קריאת‭ ‬התוכחה‭, ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לאומרם‭ ‬אחרי‭ ‬הקריאה‭, ‬ומכל‭ ‬מקום‭ – ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬ימשיך‭ ‬במנהגו‭.‬

ברכה‭ ‬לקהל

ט‭.‬‭ ‬ יש‭ ‬קהילות‭ ‬בהן‭ ‬נוהגים‭ ‬שהשליח‭ ‬ציבור‭ ‬מברך‭ ‬את‭ ‬הקהל‭ ‬ב‭"‬מי‭ ‬שברך‭" ‬בתום‭ ‬קריאת‭ ‬התוכחה‭ ‬והקללות‭.‬

סגירת‭ ‬הספר

י‭.‬ כאשר‭ ‬אומרים‭ ‬דברי‭ ‬תוכחה‭ ‬או‭ ‬ברכה‭ ‬לקהל‭ ‬בין‭ ‬העולים‭ ‬לתורה‭ – ‬יש‭ ‬לסגור‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭, ‬כדי‭ ‬שהציבור‭ ‬לא‭ ‬יטעה‭ ‬לחשוב‭ ‬שהדברים‭ ‬כתובים‭ ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬עצמו‭.‬

דילוג לתוכן