"השכבה" ו"מי שברך" לחולה
מו. נוהגים לומר תפילת "מי שברך" לחולה ו"השכבה" אחרי העלייה לתורה בשבת וכן ביום טוב ובימי שמחה. יש נוהגים לומר תפילות אלה גם בימות החול, וכל מקום יעשה כמנהגו.
נוסח "מי שברך" לחולה
מז. המתפלל על החולה בשבת – צריך לשנות מנוסח תפילת ימי החול כדי לא להזכיר חולי ולגרום צער, ולכן אומרים בנוסח התפילה על החולה: "שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא". ויש מוסיפים: "ורחמיו מרובים ושבתו בשלום", ויש אומרים שאין להוסיף זאת. ולמעשה – אינו חייב לומר: "ורחמיו מרובים" וכו', ואם אמר – לא הפסיד, וגם אם לא אמר – יצא ידי חובה.
הזכרת שם ההורה
מח. למנהג הספרדים – נוהגים להזכיר בתפילות "השכבה" ו"מי שברך" את שמו ושם אמו, למנהג האשכנזים – מזכיר שמו ואת שם אביו.
עמידה ב"השכבה"
מט. מנהג הספרדים – בשעת אמירת תפילת "השכבה" עומדים בני הנפטר ושאר הציבור נשאר יושב.
נוסח "השכבה"
נ. מנהג האשכנזים – אומרים תפילת "השכבה" בנוסח "אל מלא רחמים". ובמנהג הספרדים – קיימים שני נוסחים, נוסח קצר ונוסח ארוך, ורצוי לומר את הנוסח הקצר כמופיע בסידורים. אמנם, כאשר יש חשש שאמירת הנוסח הקצר תגרום מחלוקת חלילה – יש לומר את הנוסח הארוך, "והאמת והשלום אהבו".
קדימה בתפילות
נא. הרוצה לומר תפילת "השכבה" וגם תפילת "מי שברך" – יקדים את תפילת ה"השכבה" לנפטר ואחריה יאמר "מי שברך".
דיבור ב"מי שברך"
נב. אין לדבר כלל בשעה שאומרים "מי שברך" או "השכבה", אך ניתן לקרוא שניים מקרא ואחד תרגום או תהלים בזמן זה.