ברכת מעין שבע
חשיבות ברכת "מעין שבע"
סג. חשיבותה של ברכת "מעין שבע" רבה ויש בה צורך גדול על פי הסוד, והיא במקום החזרה. כיצד? "מגן אבות בדברו" – כנגד ברכת "מגן אברהם" "מחיה מתים במאמרו" – כנגד ברכת "מחיה המתים". "האל הקדוש שאין כמוהו" – כנגד ברכת "האל הקדוש". "המניח לעמו" – כנגד "רצה נא במנוחתנו". "לפניו נעבוד ביראה ופחד" – כנגד "רצה" בעבודה. "ונודה לשמו" – כנגד "מודים". "אדון השלום" – כנגד "שים שלום".
"מגן אבות"
סד. מנהגנו שהציבור לא אומר עם החזן "מגן אבות" וכו'. אמנם, במקום שנהגו הציבור לומר "מגן אבות" וכו' עם החזן – ימשיכו במנהגם, משום שתקנו כך כדי שלא יבואו לדבר בזמן זה.
הפסק בברכת "מעין שבע"
סה. צריך כל אדם להיזהר לא לדבר בשעת ברכת "מעין שבע", כפי שכתב בשו"ע: "אין לדבר בשעה שאומרים: 'ויכלו', ולא בשעה שאומר ש"צ ברכה 'מעין שבע'".
זהירות באמירת "מעין שבע"
סו. במקומות שהציבור אומר עם החזן חלק מברכת "מעין שבע" – צריכים להיזהר מאוד לא להימשך בזה ולומר את הברכה החותמת: "ברוך אתה ה'", כדי לא להוציא שם שמים לבטלה.
בעמידה
סז. עומדים בשעת אמירת ברכת "מעין שבע".
ביחיד
סח. המתפלל ביחיד – אינו אומר ברכת "מעין שבע" או חלק ממנה.
בעשרה
סט. אומרים ברכת "מעין שבע" בכל מקום שיש בו עשרה.
כשאין ס"ת
ע. אומרים ברכת "מעין שבע" גם במקום שאין בו ספר תורה, וכן פשט המנהג בירושלים לאומרה אף על פי שאין שם ספר תורה. וכן ראוי לנהוג בכל המקומות. ובכל מקרה – אין לעשות על כך מחלוקת.
ברכת "מעין שבע" בשדה וכדו'
עא. ספרדים והנוהגים כדעת המקובלים – אומרים ברכת "מעין שבע" גם כאשר מתפללים בשדה וגם בבית חתנים או בבית האבל וכיו"ב, אפילו שאין שם ספר תורה, בתנאי שיש שם מניין.
ברכת "מעין שבע" בחוץ לארץ
עב. גם בחו"ל צריכים בני קהילות הספרדים, והנוהגים כדעת המקובלים, לומר ברכת "מעין שבע", אפילו במקום שאין בו ספר תורה, ובתנאי שיש שם מניין.
שינוי מנהג
עג. קהילות הספרדים, והנוהגים כדעת המקובלים בחו"ל, שנהגו לא לומר ברכת "מעין שבע" כשאין ספר תורה – צריכים לשנות מנהגם ולומר ברכת "מעין שבע".