תפילת‭ ‬ערבית‭ ‬של‭ ‬שבת

אמירת‭ "‬והוא‭ ‬רחום‭"‬

נ‭.‬ אין‭ ‬אומרים‭ "‬והוא‭ ‬רחום‭" ‬לפני‭ ‬תפילת‭ ‬ערבית‭ ‬של‭ ‬שבת‭, ‬וכן‭ ‬לא‭ ‬בערב‭ ‬יום‭ ‬טוב‭. ‬ובערב‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ – ‬אין‭ ‬אומרים‭ "‬והוא‭ ‬רחום‭" ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬חל‭ ‬בחול‭.‬

‭"‬ברכו‭ ‬את‭ ‬ה‭' ‬המבורך‭"‬

נא‭. ‬ מקבלים‭ ‬שבת‭ ‬בענייה‭ ‬על‭ "‬ברכו‭". ‬ולכן‭, ‬מי‭ ‬שלא‭ ‬התפלל‭ ‬מנחה‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬ושמע‭ "‬ברכו‭" ‬מהחזן‭ ‬וענה‭ ‬עם‭ ‬הקהל‭ – ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שאינו‭ ‬יכול‭ ‬להתפלל‭ ‬מנחה‭,‬‭ ‬משום‭ ‬שכבר‭ ‬קיבל‭ ‬שבת‭. ‬אמנם‭ ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שרק‭ ‬בזמנם‭ ‬היו‭ ‬מקבלים‭ ‬שבת‭ ‬ב‭"‬ברכו‭" ‬אך‭ ‬היום‭ ‬מקבלים‭ ‬שבת‭ ‬ב‭"‬בואי‭ ‬כלה‭". ‬לדעה‭ ‬זו‭ ‬אם‭ ‬ענה‭ "‬ברכו‭" ‬בלא‭ ‬כוונה‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬השבת‭, ‬יכול‭ ‬להתפלל‭ ‬מנחה‭. ‬וכן‭ ‬ההלכה‭, ‬וכשמתפלל‭ ‬מנחה‭ ‬מחוץ‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭. ‬מיהו‭ ‬אם‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להתפלל‭ ‬מנחה‭ ‬בתוך‭ ‬ביהכ‭"‬נ‭ ‬ואז‭ ‬קיבלו‭ ‬הציבור‭ ‬שבת‭ – ‬אינו‭ ‬חייב‭ ‬לצאת‭ ‬וימשיך‭ ‬בתפילתו‭.‬

ברכת‭ "‬השכיבנו‭"‬

נב‭. ‬ בברכת‭ "‬השכיבנו‭" – ‬אין‭ ‬חותמין‭ ‬כמו‭ ‬בחול‭: "‬שומר‭ ‬עמו‭ ‬ישראל‭", ‬כיון‭ ‬שברכה‭ ‬זו‭ ‬היא‭ ‬על‭ ‬כללות‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭, ‬וכללות‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬אינם‭ ‬צריכים‭ ‬שמירה‭ ‬בשבת‭ ‬כי‭ ‬השבת‭ ‬מגין‭ ‬עלינו‭, ‬אלא‭ ‬אומרים‭: "‬ופרוס‭", ‬וחותמין‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬הפורס‭" ‬וכו‭', ‬וכן‭ ‬ביום‭ ‬טוב‭.‬

טעה‭ ‬בחתימת‭ "‬השכיבנו‭"‬

נג‭. ‬ טעה‭ ‬וחתם‭ ‬את‭ ‬ברכת‭ "‬השכיבנו‭" ‬במילים‭: "‬שומר‭ ‬עמו‭ ‬ישראל‭ ‬לעד‭. ‬אמן‭" ‬במקום‭: "‬הפורש‭ ‬סוכת‭ ‬שלום‭ … ‬ועל‭ ‬ירושלים‭, ‬אמן‭" ‬‮–‬‭ ‬יאמר‭: "‬ופרושׂ‭ ‬עלינו‭ ‬ועל‭ ‬ירושלים‭" ‬וכו‭' ‬עד‭ ‬סוף‭ ‬הברכה‭ ‬בלי‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭, ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬דאם‭ ‬נזכר‭ ‬מיד‭ ‬לאחר‭ ‬תיבת‭ ‬לעד‭ – ‬יאמר‭ ‬מיד‭: "‬הפורס‭ ‬סכת‭ ‬שלום‭" ‬וכו‭', ‬אבל‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬נזכר‭ ‬עד‭ ‬לאחר‭ ‬כדי‭ ‬דיבור‭ – ‬אין‭ ‬צריך‭ ‬לאמרו‭ ‬עוד‭.‬

‭"‬ושמרו‭"‬

נד‭.‬ אחר‭ ‬ברכת‭: "‬הפורש‭ ‬סוכת‭ ‬שלום‭" ‬וכו‭' ‬מוסיפים‭ ‬שני‭ ‬פסוקי‭ ‬שבת‭ ‬מפרשת‭ "‬כי‭ ‬תשא‭": "‬ושמרו‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬את‭ ‬השבת‭" ‬וכו‭' "‬וביום‭ ‬השביעי‭ ‬שבת‭ ‬וינפש‭".‬

פסוקי‭ ‬יו‭"‬ט‭ ‬ויו‭"‬ט‭ ‬שחל‭ ‬בשבת

נה‭. ‬ ביו‭"‬ט‭ ‬אומרים‭ ‬אחרי‭ ‬ברכת‭: "‬הפורש‭ ‬סוכת‭ ‬שלום‭" ‬וכו‭' ‬שני‭ ‬פסוקי‭ ‬המועדות‭ ‬מפרשת‭ "‬אמור‭", ‬פסוק‭: "‬אלה‭ ‬מועדי‭ ‬ה‭' ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‭" ‬ופסוק‭: "‬וידבר‭ ‬משה‭ ‬את‭ ‬מועדי‭ ‬ה‭' ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭". ‬ובשבת‭ ‬ויו‭"‬ט‭ ‬אומרים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬פסוקי‭ ‬השבת‭: "‬ושמרו‭" ‬וכו‭' ‬וגם‭ ‬את‭ ‬פסוקי‭ ‬המועדות‭: "‬אלה‭ ‬מועדי‭" ‬וכו‭' "‬וידבר‭ ‬משה‭" ‬וכו‭'.‬

פסוק‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים

נו‭. ‬ ביוה‭"‬כ‭ ‬אומרים‭ ‬אחרי‭ ‬ברכת‭: "‬הפורש‭ ‬סוכת‭ ‬שלום‭" ‬וכו‭' ‬פסוק‭ ‬יוה‭"‬כ‭ ‬מפרשת‭ "‬אחרי‭ ‬מות‭": "‬כי‭ ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬יכפר‭ ‬עליכם‭ ‬לטהר‭ ‬אתכם‭ ‬מכל‭ ‬חטאתכם‭ ‬לפני‭ ‬ה‭' ‬תטהרו‭". ‬וביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭ ‬אומרים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬פסוקי‭ ‬השבת‭: "‬ושמרו‭" ‬וכו‭' ‬וגם‭ ‬את‭ ‬פסוק‭ ‬יוה‭"‬כ‭: "‬כי‭ ‬ביום‭" ‬וכו‭'.‬

דילוג לתוכן