זמנה
ד. זמן "סעודה שלישית" משיגיע זמן המנחה. כלומר, אחרי שיעברו שש שעות ומחצה [זמניות] מתחילת היום, והוא כחצי שעה אחר חצות היום, ואם אכלה קודם לכן – לא יצא ידי חובה.
לאחר מנחה
ה. נחלקו הפוסקים אם יש לסעוד "סעודה שלישית" לפני תפילת מנחה של שבת או לאחריה. ועל כן, יש הנוהגים לסעוד "סעודה שלישית" פעמיים, פעם לפני תפילת "מנחה" ופעם נוספת אחריה. אמנם, להלכה – צריך לסעוד סעודה שלישית אחרי תפילת מנחה ואין צורך להוסיף סעודה לפניה.
לפני מנחה
ו. אדם שסעד סעודה שלישית לפני תפילת מנחה – יצא ידי חובה בדיעבד על פי הפשט. אמנם, לדעת רבנו האר"י ז"ל – לא יצא ידי חובה וצריך לסעוד שוב. ומ"מ אם אין שום אפשרות לסעוד סעודה שלישית אחרי תפילת מנחה [כגון שהציבור באותו מקום מתפללים מנחה סמוך לשקיעה] – יכול לסעוד סעודה שלישית לפני תפילת מנחה. וכמו כן, אם יכול לסעוד אחרי מנחה סעודה שלישית במזונות בלבד – עדיף לסעוד סעודה שלישית בפת לפני תפילה מנחה [ולפני זמן מנחה קטנה], ואחרי תפילת מנחה יאכל שוב מזונות לפני השקיעה.
עדיפות מנחה גדולה
ז. מותר להתפלל מנחה גדולה בשבת לכתחילה, וטוב לעשות כך כדי שיוכל לסעוד סעודה שלישית במתינות ולא במהירות, וכן כדי שיוכל לאכול בצאת השבת סעודה רביעית (וראה עוד פרק כ"ו סעי' נ"א לזמן תפילת מנחה בשבת).
ח. אם נמשכה סעודת הבוקר עד לאחר חצות ואם יסיימה לא יוכל לאכול סעודה שלישית – יפסיק באמצע, יברך ברכת המזון, יטול ידיו שוב ויאכל, ותעלה לו לסעודה שלישית.
סעודה עד לאחר שקיעה
ט. התחיל לסעוד "סעודה שלישית" לפני השקיעה – יכול להמשיך בסעודתו גם אחרי שקיעה, ובלבד שהתחיל לסעוד לפחות חמש עשרה דקות לפני שקיעה. התחיל לסעוד "סעודה שלישית" כעשר דקות או פחות מכך לפני שקיעה – צריך להפסיק לאכול בשקיעה.
סעודה בין השמשות
י. אם הגיע השקיעה ועדיין לא סעד סעודה שלישית – יכול להתחיל סעודה שלישית בבין השמשות, ויאכל כזית לחם בלבד ויפסיק סעודתו.
סעודה או שיעור
יא. אדם שהתבקש למסור שיעור סמוך לשקיעה (לאחר תפילת מנחה) אין לו זמן לאכול סעודה שלישית – יקיים סעודה שלישית באכילת פירות וכדו'. ואם לא יספיק לאכול אפילו פירות – ימסור את השיעור ולא יאכל סעודה שלישית (אך לא ירגיל בכך) [וראה לעיל סעי' ה'-ו'].