קידוש‭ ‬בזמן‭ ‬סעודה

קידוש‭ ‬סמוך‭ ‬לסעודה‭ ‬על‭ ‬הפת

יב‭. ‬ מלבד‭ ‬החיוב‭ ‬לקדש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭, ‬יש‭ ‬לקדש‭ ‬גם‭ ‬בזמן‭ ‬סעודה‭, ‬כלומר‭ ‬מיד‭ ‬לפני‭ ‬שאוכל‭. ‬לכן‭ ‬אם‭ ‬שומע‭ ‬קידוש‭ ‬ומתכוון‭ ‬לאכול‭ ‬מאוחר‭ ‬יותר‭ – ‬יחזור‭ ‬ויקדש‭ ‬לפני‭ ‬שיאכל‭. ‬אמנם‭, ‬אם‭ ‬היה‭ ‬על‭ ‬דעת‭ ‬לאכול‭ ‬מיד‭, ‬ונתעכב‭ ‬ואכל‭ ‬לאחר‭ ‬זמן‭, ‬וכן‭ ‬אם‭ ‬היה‭ ‬על‭ ‬דעת‭ ‬לאכול‭ ‬לאחר‭ ‬זמן‭ ‬ואכל‭ ‬מיד‭, ‬אף‭ ‬שלא‭ ‬עשה‭ ‬כראוי‭ ‬‭- ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לחזור‭ ‬ולקדש‭. ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שבכל‭ ‬הנ‭"‬ל‭ – ‬יחזור‭ ‬ויקדש‭ ‬בלי‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭, ‬וכן‭ ‬ראוי‭ ‬לעשות‭ ‬בקידוש‭ ‬של‭ ‬הלילה‭, ‬אולם‭ ‬בקידוש‭ ‬היום‭ – ‬יכוון‭ ‬בברכת‭ ‬המוציא‭ ‬למצות‭ ‬קידוש‭ ‬כאדם‭ ‬שמקדש‭ ‬על‭ ‬הפת‭, ‬ויאמר‭ ‬פסוקי‭ ‬קידוש‭ ‬היום‭ ‬לפני‭ ‬נטילת‭ ‬ידים‭.‬

קידוש‭ ‬סמוך‭ ‬לסעודה‭ ‬ביום‭ ‬ובלילה

יג‭. ‬ החיוב‭ ‬לקדש‭ ‬סמוך‭ ‬לאכילה‭ ‬חל‭ ‬בין‭ ‬בקידוש‭ ‬היום‭ ‬ובין‭ ‬בקידוש‭ ‬הלילה‭ [‬ועיין‭ ‬בפרק‭ ‬ט‭"‬ז‭ ‬סעי‭' ‬י‭"‬ז‭-‬י‭"‬ח‭ ‬לגבי‭ ‬המתפלל‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬בפלג‭ ‬המנחה‭ ‬בימי‭ ‬העומר‭, ‬כיצד‭ ‬ינהג‭ ‬לענין‭ ‬סעודה‭].‬

שיעור‭ ‬הפסק‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לאכילה

יד‭. ‬ שיעור‭ ‬הזמן‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לאכילה‭, ‬שנחשב‭ ‬הפסק‭ ‬ושבגינו‭ ‬חייב‭ ‬לחזור‭ ‬ולקדש‭ – ‬קשה‭ ‬להגדירו‭. ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬כל‭ ‬הפסק‭ ‬הקשור‭ ‬לסעודה‭ – ‬לא‭ ‬נחשב‭ ‬הפסק‭, ‬אולם‭ ‬גם‭ ‬אם‭ ‬הפסיק‭ ‬בדברים‭ ‬שאינם‭ ‬קשורים‭ ‬לסעודה‭ – ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לחזור‭ ‬ולקדש‭.‬

קידוש‭ ‬לאחרים‭ ‬שאינו‭ ‬אוכל‭ ‬איתם

טו‭. ‬ יכול‭ ‬לקדש‭ ‬לאחרים‭ ‬אף‭ ‬שאינו‭ ‬אוכל‭ ‬עמהם‭, ‬ואין‭ ‬בזה‭ ‬חשש‭ ‬משום‭ ‬קידוש‭ ‬שלא‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭, ‬כיון‭ ‬שלשומעים‭ ‬היוצאים‭ ‬י‭"‬ח‭ ‬הוא‭ ‬מקום‭ ‬סעודה‭.‬

דילוג לתוכן