קידוש בזמן סעודה
קידוש סמוך לסעודה על הפת
יב. מלבד החיוב לקדש במקום סעודה, יש לקדש גם בזמן סעודה, כלומר מיד לפני שאוכל. לכן אם שומע קידוש ומתכוון לאכול מאוחר יותר – יחזור ויקדש לפני שיאכל. אמנם, אם היה על דעת לאכול מיד, ונתעכב ואכל לאחר זמן, וכן אם היה על דעת לאכול לאחר זמן ואכל מיד, אף שלא עשה כראוי - אינו צריך לחזור ולקדש. ויש אומרים שבכל הנ"ל – יחזור ויקדש בלי שם ומלכות, וכן ראוי לעשות בקידוש של הלילה, אולם בקידוש היום – יכוון בברכת המוציא למצות קידוש כאדם שמקדש על הפת, ויאמר פסוקי קידוש היום לפני נטילת ידים.
קידוש סמוך לסעודה ביום ובלילה
יג. החיוב לקדש סמוך לאכילה חל בין בקידוש היום ובין בקידוש הלילה [ועיין בפרק ט"ז סעי' י"ז-י"ח לגבי המתפלל בערב שבת בפלג המנחה בימי העומר, כיצד ינהג לענין סעודה].
שיעור הפסק בין קידוש לאכילה
יד. שיעור הזמן בין קידוש לאכילה, שנחשב הפסק ושבגינו חייב לחזור ולקדש – קשה להגדירו. ומכל מקום, כל הפסק הקשור לסעודה – לא נחשב הפסק, אולם גם אם הפסיק בדברים שאינם קשורים לסעודה – אינו צריך לחזור ולקדש.
קידוש לאחרים שאינו אוכל איתם
טו. יכול לקדש לאחרים אף שאינו אוכל עמהם, ואין בזה חשש משום קידוש שלא במקום סעודה, כיון שלשומעים היוצאים י"ח הוא מקום סעודה.