לא‭ ‬קידש‭ ‬בזמנו

שכח‭ ‬לקדש‭ ‬קודם‭ ‬סעודה

צה‭. ‬ מי‭ ‬ששכח‭ ‬לקדש‭ ‬בליל‭ ‬שבת‭ ‬ואכל‭ ‬בלי‭ ‬קידוש‭, ‬ואפילו‭ ‬אכל‭ ‬סעודה‭ ‬גמורה‭ – ‬צריך‭ ‬לקדש‭ ‬מיד‭ ‬כשנזכר‭, ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬נזכר‭ ‬מאוחר‭ ‬בלילה‭ ‬ולא‭ ‬ימתין‭ ‬לבוקר‭. ‬ומרגע‭ ‬שנזכר‭ ‬אסור‭ ‬לו‭ ‬לאכול‭ ‬או‭ ‬לשתות‭ ‬שום‭ ‬דבר‭ ‬מאכל‭ ‬ומשקה‭ ‬עד‭ ‬שיקדש‭.‬

חיוב‭ ‬סעודה‭ ‬כשלא‭ ‬קידש‭ ‬קודם

צו‭. ‬ מי‭ ‬ששכח‭ ‬לקדש‭ ‬ואכל‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ – ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שאינו‭ ‬צריך‭ ‬לאכול‭ ‬שוב‭ ‬אחרי‭ ‬הקידוש‭ ‬ונחשב‭ ‬לו‭ ‬הקידוש‭ ‬אחרי‭ ‬הסעודה‭ ‬כקידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭. ‬ויש‭ ‬חולקים‭ ‬וסוברים‭ ‬שנחשב‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ ‬רק‭ ‬אם‭ ‬הקידוש‭ ‬קדם‭ ‬לסעודה‭, ‬וכן‭ ‬יש‭ ‬לנהוג‭. ‬על‭ ‬כן‭, ‬יאכל‭ ‬כזית‭ ‬פת‭ ‬או‭ ‬מזונות‭ ‬אחרי‭ ‬הקידוש‭.‬

לא‭ ‬קידש‭ ‬כלל‭ ‬בלילה

צז‭. ‬ החולה‭ ‬בליל‭ ‬שבת‭ ‬ולא‭ ‬יכל‭ ‬לקדש‭ ‬או‭ ‬שלא‭ ‬היו‭ ‬לו‭ ‬יין‭ ‬או‭ ‬חלות‭, ‬או‭ ‬אפילו‭ ‬הזיד‭ ‬ולא‭ ‬קידש‭ – ‬חייב‭ ‬לקדש‭ ‬למחרת‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭ ‬ולומר‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬סדר‭ ‬הקידוש‭ ‬מברכת‭ "‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭" ‬עד‭ "‬מקדש‭ ‬השבת‭", ‬אך‭ ‬לא‭ ‬יאמר‭ ‬שלושה‭ ‬פסוקים‭ ‬של‭ "‬ויכולו‭ ‬השמים‭ ‬והארץ‭" ‬וכו‭'.‬

קידש‭ ‬בבין‭ ‬השמשות

צח‭. ‬ מי‭ ‬שלא‭ ‬קידש‭ ‬בלילה‭ ‬וגם‭ ‬במשך‭ ‬כל‭ ‬יום‭ ‬השבת‭, ‬והגיע‭ ‬זמן‭ "‬בין‭ ‬השמשות‭", ‬שהוא‭ ‬ספק‭ ‬יום‭ ‬ספק‭ ‬לילה‭ – ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שיקדש‭ ‬בברכה‭, ‬מכיון‭ ‬שקידוש‭ ‬השבת‭ ‬מצוה‭ ‬מדאורייתא‭ ‬וממילא‭ ‬זה‭ ‬ספק‭ ‬דאורייתא‭ ‬שיש‭ ‬להחמיר‭. ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שמכיון‭ ‬שקידש‭ ‬בתפילה‭ – ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬היום‭ ‬דאורייתא‭ ‬וכעת‭ ‬זהו‭ ‬ספק‭ ‬דרבנן‭ ‬ולקולא‭. ‬להלכה‭ – ‬יקדש‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬בלי‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭ ‬ויהרהר‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭ ‬בלבו‭ ‬וללא‭ ‬ברכת‭ '‬הגפן‭', ‬ולא‭ ‬ישתה‭ ‬את‭ ‬היין‭ ‬עד‭ ‬לאחר‭ ‬ההבדלה‭.‬

קידש‭ ‬ולא‭ ‬סעד

צט‭. ‬ אדם‭ ‬שלא‭ ‬אכל‭ ‬פת‭ ‬בליל‭ ‬שבת‭ ‬אע‭"‬פ‭ ‬שקידש‭ ‬ושתה‭ ‬יין‭ (‬והוי‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭), ‬מ‭"‬מ‭ ‬צריך‭ ‬להשלים‭ ‬את‭ ‬סעודת‭ ‬הלילה‭ ‬למחרת‭ ‬ולאכול‭ ‬ביום‭ ‬ג‭' ‬סעודות‭: ‬שתים‭ ‬לפני‭ ‬חצות‭ ‬היום‭ (‬אחת‭ ‬בבוקר‭ ‬ואחת‭ ‬לפני‭ ‬הצהרים‭) ‬ואחת‭ ‬אחרי‭ ‬תפילת‭ ‬מנחה‭.‬

דילוג לתוכן