כיסוי החלות בשעת הקידוש – סידור השולחן
פריסת מפה
נא. צריך אדם לסדר שולחנו לכבוד שבת קודש ולפרוס מפה על שלחנו דרך כבוד בכל שלוש הסעודות.
מפה לחלות
נב. מלבד המפה שפורס על שולחן השבת יפרוס מפה נוספת על החלות לכסותן, כפי שכתב השו"ע: "צריך שתהיה מפה פרוסה על השולחן תחת הפת ומפה אחרת פרוסה על גביו".
הטעם לכיסוי החלות
נג. ישנם שלושה טעמים לכיסוי החלות במפה:
- א. לכבוד סעודת שבת יש לכסות את השולחן. ומטעם זה יש לכסות גם את החלות עד תחילת הסעודה כדי שיהיה ניכר שהשולחן נערך לכבוד שבת. ועל כן מכסים את החלות בזמן הקידוש ומגלים אותן רק אחריו.
- ב. כדי ש"לא תראה הפת בושתה". שהרי אנו מקדימים לקדש על היין ומאחרים לברך על החלות העשויות מחיטה. ואין זה כפי הסדר בפסוק: "ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה" וכו', שהחיטה קודמת לגפן.
- ג. בוצעים על הפת זכר ל"מן" שאכלו בני ישראל במדבר, וכפי שהיה המן מכוסה בשכבת הטל מתחתיו ומעליו, גם אנו מכסים את החלות מתחתן ומעליהן.
נפקא מינא בטעמים
נד. נפקא מינא להלכה בין הטעמים השונים הנ"ל, בכמה דינים:
- א. מי שאינו מקדש על היין [כגון: המקדש על הפת בסעודה ראשונה ושנייה או הסועד סעודה שלישית]. ע"פ הטעם: "שלא תראה הפת בושתה" – אין צריך לכסות את החלות. ואילו לטעם: לעשות זכר ל"מן" או לטעם שיהיה ניכר שזה שולחן שבת – צריך לכסות. וכן נוהגים.
- ב. גילוי החלות המכוסות – ע"פ הטעם: "שלא תראה הפת בושתה" – יכול לגלותן מיד אחרי שברך על היין. ואילו לטעם: כדי לעשות זכר ל"מן" או כדי שיהיה ניכר שזהו שולחן שבת – צריך לגלותן רק סמוך לברכת "המוציא". וכן נוהגים.
- ג. כדי לעשות זכר ל"מן" וכדי שיהיה ניכר שזה שולחן שבת – אינו צריך לכסותה לגמרי, ואילו לטעם: "שלא תראה הפת בושתה" – צריך לכסותה לגמרי. וכן נוהגים.
- ד. לכסות את החלות בכיסוי שקוף או אטום – לפי הטעם של זכר ל"מן" וכדי שיהיה ניכר שזה שולחן שבת – יכול לכסות בכיסוי שקוף, ואילו לטעם: "שלא תראה הפת בושתה" – צריך כיסוי אטום דווקא.
- ה. לטעם הראשון – "לכבוד סעודת שבת" צריך שתי מפות, ולטעם השני – "שלא תראה הפת בושתה", מספיק מפה אחת על האוכל, ואילו לטעם השלישי – צריך לשים מפה גם למטה וגם למעלה, זכר למן שהיה מכוסה מלמטה ומלמעלה. וכן נוהגים.
כיסוי השולחן בשתי מפות
נה. מנהג טוב לפרוס על השולחן שתי מפות, אחת על גבי השנייה, כדי שיהיה ניתן להחליף את המפה בלי לגלות את השולחן אפילו לרגע אחד. מי שאינו מניח שתי מפות על השולחן – ישתדל להחליף את המפה במהירות, כדי לא להשאיר את השולחן מגולה אפילו זמן קצר.
כיסוי כל השולחנות בבית
נו. ראוי לכסות במפה את כל השולחנות בבית משום כבוד שבת, ובכלל זה גם שולחנות שאין אוכלים עליהם.
כיסוי מיני מזונות בקידוש
נז. בעת הקידוש על היין – יש לכסות גם את מיני המזונות המוגשים על השולחן. וכן, כאשר מגישים עוגות בלבד ללא פת, כגון בקידוש בבית הכנסת - יש לכסות את העוגות.
כיסוי חלות בשולחנות אחרים
נח. כשסועדים רבים בכמה שולחנות נפרדים – יש לכסות רק את החלות הנמצאות על גבי שולחן המקדש. אמנם, אם הסועדים בשולחנות האחרים אוחזים בידיהם כוסות יין בשעת הקידוש – צריכים לכסות גם את החלות שעל גבי השולחנות שלהם.