כוונה‭ ‬בקידוש

‭"‬לשם‭ ‬יחוד‭" ‬לפני‭ ‬קידוש

יט‭.‬ מצוות‭ ‬צריכות‭ ‬כוונה‭, ‬לכן‭ ‬ירגיל‭ ‬אדם‭ ‬עצמו‭ ‬להתפלל‭ ‬מתוך‭ ‬סידור‭ ‬וירגיל‭ ‬לשונו‭ ‬לומר‭ "‬לשם‭ ‬יחוד‭" ‬לפני‭ ‬עשיית‭ ‬כל‭ ‬מצווה‭. ‬ובמיוחד‭ ‬בקידוש‭ ‬ישתדל‭ ‬לומר‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬נוסח‭ ‬ה‭"‬לשם‭ ‬יחוד‭", ‬משום‭ ‬שעיקר‭ ‬הקידוש‭ – ‬בדיבור‭ ‬ובמחשבה‭.‬

כוונה‭ ‬כשזמנו‭ ‬קצר

כ‭.‬ מי‭ ‬שזמנו‭ ‬קצר‭ ‬ואינו‭ ‬יכול‭ ‬לומר‭ ‬את‭ ‬נוסח‭ ‬ה‭"‬לשם‭ ‬יחוד‭" ‬הארוך‭ – ‬יכול‭ ‬לומר‭ ‬בקיצור‭: "‬הריני‭ ‬מכוון‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬מצות‭ ‬עשה‭ ‬מהתורה‭ ‬לקדש‭ ‬בדברים‭, ‬ומצות‭ ‬עשה‭ ‬מדרבנן‭ ‬לקדש‭ ‬על‭ ‬היין‭".‬

לא‭ ‬כיוון‭ ‬בקידוש

כא‭. ‬ מי‭ ‬שלא‭ ‬כיוון‭ ‬בקידוש‭ ‬הלילה‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬מצווה‭ ‬דאורייתא‭ ‬לקדש‭ ‬בדיבור‭ ‬ומצווה‭ ‬דרבנן‭ ‬לקדש‭ ‬על‭ ‬היין‭ (‬ולא‭ ‬אמר‭ "‬לשם‭ ‬יחוד‭"), ‬והתחיל‭ ‬בסעודה‭ – ‬חייב‭ ‬להפסיק‭ ‬את‭ ‬סעודתו‭ ‬ולומר‭: "‬ברוך‭ ‬מקדש‭ ‬השבת‭" [‬ללא‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭], ‬כיון‭ ‬שיש‭ ‬הסוברים‭ ‬שלא‭ ‬יצא‭ ‬יד‭"‬ח‭.‬

כוונה‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬השומעים

כב‭. ‬ המקדש‭ ‬יכוון‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬השומעים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬והשומעים‭ ‬יכוונו‭ ‬לצאת‭ ‬בברכתו‭, ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬כוונו‭ – ‬לא‭ ‬יצאו‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭. ‬ולכן‭ ‬ראוי‭ ‬להזכיר‭ ‬לשומעים‭ ‬לכוון‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭.‬

כוונת‭ ‬השומעים

כג‭. ‬ היוצאים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בקידוש‭ ‬שעושה‭ ‬אחר‭ – ‬חייבים‭ ‬לשמוע‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הקידוש‭ ‬מילה‭ ‬במילה‭ ‬מתחילתו‭ ‬ועד‭ ‬סופו‭, ‬מברכת‭ "‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭" ‬עד‭ "‬מקדש‭ ‬השבת‭".‬‭ ‬ומעשה‭ ‬יצה‭"‬ר‭ ‬הוא‭ ‬שדווקא‭ ‬כשדרוש‭ ‬שקט‭ ‬כדי‭ ‬לשמוע‭ ‬כל‭ ‬מילה‭ ‬אז‭ ‬ישנם‭ ‬רעשים‭ ‬ומפריעים‭ ‬למיניהם‭, ‬ולמרות‭ ‬הכל‭ ‬יקפידו‭ ‬כל‭ ‬בני‭ ‬הבית‭ ‬לשמוע‭ ‬כל‭ ‬מילה‭ ‬ולא‭ ‬ישימו‭ ‬לב‭ ‬לשום‭ ‬דבר‭ ‬אחר‭.‬

כשאינו‭ ‬שומע‭ ‬את‭ ‬המקדש

כד‭. ‬ מי‭ ‬שאזניו‭ ‬כבדות‭ ‬ואינו‭ ‬שומע‭ ‬את‭ ‬המקדש‭, ‬וכן‭ ‬כאשר‭ ‬המקדש‭ ‬מגמגם‭ ‬או‭ ‬שאינו‭ ‬הוגה‭ ‬את‭ ‬המילים‭ ‬כדבעי‭ – ‬ישתדל‭ ‬לקדש‭ ‬לעצמו‭ ‬על‭ ‬כוס‭ ‬בנפרד‭. ‬ואם‭ ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬לקדש‭ ‬לעצמו‭ ‬בנפרד‭ – ‬יתן‭ ‬עיניו‭ ‬בכוס‭ ‬המקדש‭ ‬ויאמר‭ ‬בלחש‭ ‬את‭ ‬ברכת‭ ‬הקידוש‭ ‬עם‭ ‬המקדש‭. ‬ואפילו‭ ‬שאינו‭ ‬מחזיק‭ ‬בידו‭ ‬את‭ ‬כוס‭ ‬הקידוש‭ – ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭. ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬טוב‭ ‬להחזיק‭ ‬כוס‭ ‬יין‭ ‬בשעת‭ ‬הקידוש‭ ‬אם‭ ‬אינו‭ ‬יוצא‭ ‬בברכת‭ ‬המקדש‭.‬

מקדש‭ ‬שאינו‭ ‬מוציא‭ ‬ידי‭ ‬חובה

כה‭. ‬ המתארח‭ ‬במקום‭ ‬שנוהגים‭ ‬שרק‭ ‬בעל‭ ‬הבית‭ ‬מקדש‭, ‬וקיים‭ ‬חשש‭ ‬שהמקדש‭ ‬אינו‭ ‬יודע‭ ‬לכוון‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬השומעים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ – ‬יתן‭ ‬עיניו‭ ‬בכוס‭ ‬המקדש‭ ‬ויאמר‭ ‬את‭ ‬הקידוש‭ ‬בלחש‭ ‬עם‭ ‬המקדש‭. ‬אך‭ ‬אין‭ ‬לנהוג‭ ‬כך‭ ‬כשהמקדש‭ ‬יודע‭ ‬לכוון‭ ‬להוציא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭.‬

הבנת‭ ‬מילות‭ ‬הקידוש

כו‭. ‬ היוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬אדם‭ ‬אחר‭ ‬וכן‭ ‬המקדש‭ ‬לעצמו‭ – ‬צריכים‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬מילות‭ ‬הקידוש‭ (‬זאת‭ ‬מעבר‭ ‬לחובת‭ ‬המקדש‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬השומע‭ ‬וכוונת‭ ‬השומע‭ ‬לצאת‭ ‬מהמקדש‭, ‬כמבואר‭ ‬לעיל‭ ‬סעי‭' ‬כ‭"‬ב‭). ‬לכן‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬לאדם‭ ‬אורח‭ ‬אדם‭ ‬שאינו‭ ‬מבין‭ ‬עברית‭, ‬ורוצה‭ ‬להוציאו‭ ‬יד‭"‬ח‭ ‬קידוש‭ – ‬יש‭ ‬לתרגם‭ ‬ולהסביר‭ ‬עבורו‭ ‬את‭ ‬הקידוש‭ ‬מילה‭ ‬במילה‭.‬

אמירת‭ ‬הקידוש‭ ‬בעברית

כז‭. ‬ כאשר‭ ‬אומר‭ ‬את‭ ‬הקידוש‭ ‬בעברית‭ (‬או‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬אותיות‭ ‬לועזיות‭ ‬הכתובות‭ ‬לפניו‭), ‬אף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שאינו‭ ‬מבין‭ – ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובתו‭, ‬כיון‭ ‬שאמר‭ ‬את‭ ‬הקידוש‭ ‬בפיו‭ ‬בלשה‭"‬ק‭.‬

דילוג לתוכן