מתי מברכים על הדלקת הנרות
זמן הברכה
ז. יש אומרים שכדי שהברכה תהיה "עובר לעשייתן" צריך לברך ואח"כ להדליק את הנרות, כמו בכל המצוות שבהן מברכים לפני מעשה המצווה. ויש חולקים ואומרים שצריכה להדליק ורק אחר כך לברך, משום שבברכה על הנרות האשה מקבלת שבת ואז אסור לה להדליק את הנרות. אמנם, כדי שתהיה הברכה "עובר לעשייתן", אחרי ההדלקה צריכה לכסות את הנרות בכפות הידיים או לעצום עיניים [כדי לא להנות מאור הנרות], ואחרי הברכה להסיר את הידיים או לפקוח את העיניים ובכך יתקיים "עובר לעשייתן". אנו פוסקים שבליל שבת אשה קודם תדליק נרות שבת, ותעצום את עיניה ותשים את כפות ידיה מול הנרות ותברך, ואחר-כך תפקח עיניה ותראה את הנרות [ותתפלל על כל משפחתה], מכיון שכך פסק הבא"ח, על-פי הסוד.
ומעבר לכך, על פי הסוד דבר טוב הוא שאשה המדליקה נרות שבת תעצום את העיניים בשעת הברכה, מלבד עניין "עובר לעשייתן". וכך נהגו אמותינו ואמות אמותינו, וברכת טוב תבוא על המחזיקות במנהגן, ואין לשנות.
ברכה לבעל שמדליק
ח. כאשר הבעל מדליק נרות שבת [כגון כאשר אשתו אינה יכולה להדליק מסיבות רפואיות וכדו'] – אינו נוהג כמנהג הנשים להדליק ולכסות את הנרות ולעצום את עיניו ואח"כ לברך, משום שאינו מקבל שבת בהדלקה זו אלא בבית הכנסת. ולכן – יברך ואח"כ ידליק.
ברכה סמוך להדלקה
ט. אשה המדליקה נרות שבת כמנהג גאון עוזנו בעל ה"בן איש חי" ומברכת אחרי ההדלקה – צריכה להיזהר לברך מיד אחרי ההדלקה ולא לעשות שום פעולה אחרת בינתיים. וכן אשה שעושה כמנהג אימה ומברכת ואחר כך מדליקה – צריכה להיזהר לא לדבר אחרי הברכה עד שמסיימת להדליק את כל הנרות, כדי שהדיבור לא יהווה הפסק בין הברכה למעשה המצווה.
התרה – שינוי מנהג
י. אשה שנהגה לברך אחרי הדלקת נרות שבת, כפי שכתב בעל ה "בן איש חי", ושינתה ממנהגה והייתה מברכת לפני ההדלקה ורוצה לחזור למנהג ה"בן איש חי" ולברך אחרי ההדלקה – אינה צריכה התרת נדרים.
כיבוי הגפרור אחר ההדלקה
יא. לאחר שתסיים הדלקת כל הנרות – תיכף ומיד תניח את הגפרור, או את הנר שהדליקה בו את הנרות, כדי שיכבה מאליו. ותניח ידיה על עיניה ותעצום עיניה ותברך, ומיד אחרי הברכה, תפתח עיניה ותראה זריחת אור הנרות והתפשטות אורן במקום ההוא.
תנאי בכיבוי הגפרור
יב. אשה החוששת שהנחת הגפרור מידה תגרום שריפה וכדו' – יכולה להתנות לפני ההדלקה שאינה מקבלת שבת [או חג] עד אחרי שתכבה את הגפרור, ותפנה את צורכי ההדלקה המוקצים.