הדלקת אורחת שאינה מדלקת בביתה
הדלקת כמה נשים
כח. נחלקו הפוסקים האשכנזים והספרדים בדין הדלקת נרות למתארחת, כאשר אין אפשרות להדליק נרות בחדר המיוחד למתארחים או במטבח, או כשיש חשש שהמארחת תפגע אם המתארחת תדליק בחדר אחר. דעת הרמ"א וכך מנהג האשכנזים: שיכולות שתי נשים להדליק בברכה באותו חדר ואפילו על אותו השולחן, למרות שדי בנרות של אחת מהן כדי להאיר את החדר [ומכל מקום, טוב שלא תדלקנה במנורה אחת או בפמוט אחד]. ולדעת מרן בעל השולחן ערוך וכך מנהג הספרדים: שתי נשים לא יכולות להדליק נרות שבת ולברך עליהם כאשר הנרות נמצאים על אותו השולחן או אפילו בשני מקומות נפרדים באותו חדר.
להלכה: בין לספרדים ובין לאשכנזים – לכתחילה טוב בכל מקרה ששתי נשים שרוצות להדליק תדלקנה כל אחת בחדר אחר.
אם בכל זאת יש צורך ושתי נשים מדליקות באותו מקום: לספרדים – המארחת תדליק בברכה, והמתארחת תשמע את הברכה ותכוון לצאת ידי חובה בברכת המארחת. לאשכנזים – המארחת תדליק בברכה, והמתארחת תשתמט מלשמוע את ברכתה או שתשמע את ברכתה ותכוון לא לצאת בברכתה, ואח"כ תדליק ותברך בעצמה [באותו מקום].
כט. זוג שבא להתארח מלפני שבת ושבים ללון בביתם, ואין המתארחת יכולה להדליק בביתה [כגון שאינה נמצאת בביתה בזמן הדלקת נרות או שלא יהנו מאור הנרות, וכמובא לעיל] – תדליק האשה המארחת נרות בברכה במקום הסעודה, והמתארחת תדליק במטבח המארחת בברכה.
הדלקה בפינות החדר
ל. גם לדעת הספרדים – מותר לשתי נשים להדליק נרות שבת בברכה באותו החדר, כאשר האחת מדליקה בפינה אחת והשנייה בפינה אחרת, והחדר גדול עד כדי כך שנרות שהדליקה האשה בפינה אחת לא מאירים די בפינה האחרת.
הדלקה לאשה מאושפזת
לא. המאושפזת בבית חולים – יכולה להדליק נרות בחדרה בברכה, בתנאי שהנרות נשארים בחדר עד אחרי השקיעה. אמנם, אם יודעת שיוציאו את הנרות מחדרה אחרי ההדלקה [מכיון שהדבר מפריע לחולים האחרים] – תדליק את הנרות בלי ברכה.
הנאה מהנרות במאושפזת
לב. המאושפזת בבית החולים – יכולה להדליק נרות מחוץ לחדרה בברכה, בתנאי שתדליק במקום שבו אוכלת או שתהנה מאור הנרות אחרי השקיעה כשמתחיל להחשיך.
מתארחת במלון ומדליקה בחדר האוכל
לג. המתארחת בבית מלון שלא מאשר להדליק נרות שבת בחדרים, וכתחליף מקצה מקום להדלקה בחדר האוכל – תדליק כל אשה נרות על פי מנהגה. למנהג הספרדים - הראשונה תדליק בברכה והאחרות ללא ברכה, והזריזה שמדליקה ראשונה – נשכרת. למנהג האשכנזים – כל אשה תדליק ותברך בפני עצמה.
מתארחת במלון ומדליקה בחדרה
לד. בבית מלון שמאשר הדלקת נרות בחדרים – מותר גם לספרדיות להדליק נרות בברכה כל אחת בחדרה, בתנאי שהנשים המדליקות ישנות כל אחת בחדרה.
כשבעלי המלון אוסרים להדליק
לה. בבית מלון שאוסר הדלקת נרות בחדרים, וכן אינו מקצה מקום להדלקה בחדר האוכל – אסור להדליק נרות בברכה במקום אחר, בין לספרדים ובין לאשכנזים.
הדלקה במלון במקום שלא אוכלים
לו. בבית מלון שההדלקה המותרת בו היא רק בכניסה לחדר האוכל- לא יכולה לברך שם כלל, כיון שאינו במקום סעודה או במקום שינה. אמנם אם במקום זה שותים קפה ואוכלים עוגות- יכולה להדליק בברכה וכדלקמן.
הדלקה בפנס
לז. אשה המתארחת בבית מלון שלא מאשר הדלקת נרות בחדרים – יכולה להדליק בחדרה פנס הפועל עם סוללות ולברך עליו (באופן שלנורה שלה יש חוט להט משא"כ נורת לד וכדו'), אך אינה יכולה לברך על אור מנורת החשמל בחדר.
הנאה מאור הפנס
לח. אשה המברכת בחדרה על אור הפנס – צריכה ליהנות מאורו כשם שצריכה ליהנות מאור הנרות. ולכן, תדאג שיהיו בפנס סוללות המספיקות להדלקת זמן רב, ותבדוק עניין זה לפני ההדלקה. אם יש חשש שהסוללה חלשה ולא תחזיק מעמד עד שתשוב האשה לחדרה אחרי הארוחה – צריכה האשה ליהנות מאור הפנס אחרי השקיעה כשמתחיל להחשיך, לפני הארוחה.
הדלקה כשאשתו אינה בבית
לט. מי שאשתו אינה נמצאת בבית, כגון: יולדת הנמצאת בבית חולים – ידליק הוא את נרות השבת בברכה. ואם יש לבעל משפחה שמתארחת אצלו – ידליק הבעל במקום אכילה ויברך, והאורחת תדליק במקום השינה או במטבח גם כן בברכה. ואם יש לו אורחות שחייב בכבודן ורוצה לכבדן בהדלקת נרות שבת – יעשה אותן שליח שתדלקנה, ובכך יוצא ידי חובה.
ברכה בנרות שבת בבית הכנסת
מ. אסור להדליק בבית הכנסת נרות שבת בברכה, ועל הנוהגים כן לבטל מנהגם.