הכנת הבית לשבת
סידור ארון מטבח ומקרר
מח. יש לבדוק בערב שבת מקומות ששכיחים בהם חפצי "מוקצה" כארונות מטבח ומקרר ויש חשש שאדם יבוא לידי הזזת פרטי ה"מוקצה" בשבת.
סידור המוקצה
מט. בדק בערב שבת ומצא פרטי "מוקצה" שעלול לבוא להזיזם בשבת – צריך לסדרם כך שלא יבוא להזיזם בשבת. ויסדר את הפריטים המותרים בטלטול קרוב לפתח ואת ה"מוקצה" בפנים או לחליפין יניח את הפריטים שאינם "מוקצה" מעל ה"מוקצה" וכך יהיו הדברים המותרים מותרים בטלטול.
שכח לסדר את המוקצה
נ. שכח לסדר את המקרר או את ארון המטבח בערב שבת, ובשבת רואה שפריט "מוקצה" נמצא לפני או על גבי פריט המותר בטלטול – יכול למשוך את הפריט המותר בטלטול ולהוציאו וממילא ייפול פריט ה"מוקצה" [משום שטלטול בדרך זו דינו כדין טלטול מן הצד, ומותר לצורך שבת], אך אסור להזיז את פריט ה"מוקצה" בידיים.
הכנת נייר טואלט
נא. צריך להכין בערב שבת מלאי מספיק של נייר טישו וכדו' חתוך, וכן אם יש לו גליל של שקיות – צריך להפריד את השקיות שרוצה להשתמש בהן בשבת. כמו"כ יפריד את גביעי הלבן וכדו' שרוצה להשתמש בהם בשבת.
הכנת סלט
נב. הרוצה לאכול סלט חתוך דק – יחתוך את הירקות כבר בערב שבת כדי לצאת מכל ספק [וראה בהרחבה בחלק שמור].
רשימת משימות
נג. טוב להכין רשימה של משימות שיש לעשות בערב שבת בבית (כגון: להכין את שעון השבת, כיבוי אור במקרר, בדיקת בגדים, סידור הארון, סידור המקרר וכיו"ב) בבחינת: "והכינו את אשר יביאו", כדי לא לשכוח אף אחת מן המשימות.
בדיקת הציצית
נד. טוב לבדוק את חוטי הציצית בערב שבת שלא נקרעו (וכן יפרידם מערב שבת אם הם סבוכים). ומכל מקום, מכיון שכיום חוטי הציציות חזקים – אין חשש שנקרעו גם אם לא בדק מערב שבת.
כיסוי מתגי החשמל
נה. אדם שקם בליל שבת [אפילו פעם אחת] ורצה להדליק את מתג החשמל ועצר ברגע האחרון ולא הדליק – צריך לכסות בערב שבת את מתגי החשמל במדבקות או בכיסוי פלסטיק המותאם למתגי החשמל, כדי שלא יכשל.
כיבוי פקס'
נו. יש לכבות את מכשיר הפקס' בערב שבת, כדי שלא יתקבלו פקסים בשבת. ואפילו אם שולח הפקס' נמצא במקום שבו עדיין לא נכנסה השבת – אסור לקבלו בשבת.
בדיקת ספר תורה
נז. מצוה על גבאי בית כנסת להזמין מגיה מוסמך שיגיה בכל שבוע את ספר התורה שיקראו בו את הפרשה לפני שבת, למרות שהספר עבר הגהת אדם והגהת מחשב. וטעם הדבר הוא, שלעתים נוצרים דיבוקים או פירודים [מחמת רטיבות או חום] הפוסלים את הספר, ויצטרכו להוציא חלילה ספר תורה שני באמצע הקריאה וספר תורה הראשון מתבייש כביכול ונמצא שגורם עלבון לתורה.