הפרשת תרומות ומעשרות בזה"ז
יז. ככלל דיני תרומות ומעשרות חלים גם כיום. אמנם, יש כמה שינויים כפי שנפרט להלן:
תרומה גדולה בטהרה
- • תרומה גדולה בטהרה – כיום, כהן איננו יכול לאכול "תרומה גדולה" ו"תרומת מעשר", משום שהוא טמא מת וגם התרומה טמאה בדרך כלל.
כמות ההפרשה
• כמות ההפרשה – מעיקר דין תורה כדי לצאת ידי חובת "תרומה גדולה" מספיק להפריש "כלשהו" על כל הכרי [מכל סוג פרי ופרי], ורק מתקנת חז"ל שבינונים מפרישים אחד מחמישים ל"תרומה גדולה", יש להפריש 1/50 [שהם 2%]. כיום כאשר אין הכהן יכול לאכול "תרומה גדולה" אנו חוזרים לעיקר דין תורה ומפרישים "כלשהו" ל"תרומה גדולה".
מעשר שני בירושלים בזה"ז
- • מעשר שני בירושלים בזה"ז – כיום אין אוכלים פירות "מעשר שני" כלל, מכמה סיבות: א. "מעשר שני" נאכל רק בזמן שבית המקדש קיים ונאכל בירושלים [לפנים מחומת ירושלים]. ב. "מעשר שני" נאכל בטהרה. ולכן, כיום אין צורך להעלותו לירושלים ולא את כסף פדיונו.
חילול מעשר שני
- • חילול מעשר שני – כיון שאין אוכלים "מעשר שני" כיום, גם אופן הפדיון משתנה ואפשר לחללו לכתחילה על פרוטה בלבד, למרות שערך פירות ה"מעשר שני" גדול הרבה יותר, ומעיקר הדין היה צריך לפדותו בשוויו האמיתי (בדין חילול ראה לקמן סעיפים י"ח – י"ט).
סדר ההפרשה בזה"ז
יח. לוקח כמות הגדולה מ-1/100 מן הפירות, ואומר:
"אחד ממאה שבידי ישאר טבל".
"המעט יותר מאחד ממאה שבידי [כלומר, החלק העודף על 1/100] בצפון הפרי יהיה תרומה גדולה על הכל".
קורא שם ל"מעשר ראשון":
"אחד ממאה שבידי ועוד תשעה חלקים כמותו בצפון הפירות הם מעשר ראשון" [ואין צורך להפריד בפועל את תשעת החלקים מהפירות].
מפריש "תרומת מעשר" במקום הלוי:
"אותו אחד ממאה שבידי שעשיתיו מעשר ראשון יהיה תרומת מעשר".
בשנים א' ב' ד' ה' קובע מקום ל"מעשר שני" (אך אין צורך להפרישו בצד בפועל):
"עשרה חלקים בצד דרום של הפירות הם מעשר שני".
מחלל פירות "מעשר שני" וחומשו על פרוטה:
"ומחולל המעשר השני וחומשו על פרוטה במטבע שברשותי".
בשנים ג' ו' קובע מקום ל"מעשר עני":
"עשרה חלקים בצד דרום של הפירות הם מעשר עני" [ואין צורך להפרישם בפועל].
כאשר יש ספק אם יש להפריש "מעשר שני" או "מעשר עני" אומר:
"אם צריך מעשר שני יהיה מעשר שני בצפונם של הפירות ומחולל הוא וחומשו על פרוטה במטבע שברשותי. אם צריך מעשר עני יהיה מעשר עני בצפונם של הפירות ויהיה מחולל על מטבע המיועדת לעניים".
אם מפריש תרומות ומעשרות מטבל ודאי, לפני ההפרשה יברך:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ תְּרוּמוֹת וּמַעַשְׂרוֹת.
לפני פדיון מעשר שני יש הנוהגים לברך:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עָל פִּדְיוֹן מַעֲשֵׂר שֵׁנִי.