אפייה לשבת
אפיית חלות לשבת
מו. מצווה לאפות לחם בערב שבת ולבצוע עליו בשבת, מכמה טעמים: א. משום כבוד שבת. ב. לקיים מצות הפרשת חלה. וכך כתב הרמ"א: "נוהגין ללוש כדי שעור חלה בבית, לעשות מהם לחמים לבצוע עליהם בשבת ויו"ט, והוא מכבוד שבת ויו"ט, ואין לשנות". והוסיף המשנה ברורה: "מלבד שהלישה והאפיה הוא מכלל כבוד שבת ויו"ט… עוד יש בזה טעם כדי לקיים מצות חלה, לפי שאיבדה (האשה) את אדם הראשון שהיה חלתו של עולם שנברא בע"ש".
אפייה בבית או קנייה?
מז. יש מי שאומר שיש מצווה לאפות בבית דווקא, לכבוד שבת. וגם אם קונים את החלות בחוץ – תאפה האשה עוגות בבית, ובזה תקיים את מצות האפייה בע"ש לכבוד שבת. ויש מי שאומר שאין מצווה מיוחדת לאפות בבית בערב שבת, אך יש מצווה לאכול פת ישראל בשבת, ורק במקום שאין אפשרות לקנות פת ישראל בחוץ, יש מצווה לאפות בבית פת לשבת. ויש שאומרים שאין מצווה לאפות ממש לכבוד שבת אלא רק לדאוג שיהיו בבית דברי מאפה בשבת. ולכן, כל אשה תעשה כפי יכולתה. ומ"מ אשה שאופה בביתה בערב שבת – צריכה להיזהר שהאפייה לא תדחה הכנות אחרות לשבת ולא יגרם חילול שבת מתוך להיטות האפייה.
מנין באפיית חלות
מח. י"א שאופים שלוש חלות: גדולה, בינונית וקטנה, ואין נוהגין כן. וטוב שתאפה י"ב חלות.
מאפים משובחים
מט. כאשר חלות המאפיה משובחות יותר מאלו הנאפות בבית – יכולה האשה לאפות עוגות במקום חלות. ואם גם עוגות המאפייה משובחות ויש לה אפשרות לקנותם – אין האשה חייבת לאפות בעצמה כלל.
זמן האפיה
נ. אין מעלה בהפרשת חלה דווקא ביום שישי אחרי חצות היום, ואדרבה צריך האדם להיות פנוי ביום שישי להכין או לנוח לכבוד שבת.
נא. י"א שמצוה לאפות בע"ש דווקא. וי"א שאם חוששת בימים קצרים מחילול שבת או שנוח לה לאפות לפני כן – יכולה.