כיבוס לשבת
כיבוס לשבת
מ. עשר תקנות תיקן עזרא הסופר (כשעלה לא"י), אחת מהן: "…ומכבסין בחמישי בשבת… משום כבוד שבת". יש מפרשים שתקנת עזרא לכבס בחמישי, כדי שביום שישי הנשים תהיינה פנויות להכין צרכי שבת, אך באותה מידה יכולות הנשים לכבס גם בשאר ימי החול. ויש מפרשים שצריך לכבס ביום חמישי דווקא, משום שבשאר ימי החול לא ניכר שהכיבוס נעשה לכבוד שבת. להלכה – מותר לכבס לשבת גם ביום רביעי, משום שגם אז ניכר שמכבס לשבת, ואם יש הכרח – מותר לכבס גם לפני כן.
כיבוס בגד שאינו מלוכלך
מא. יש מפרשים שתקנת עזרא לכבס לכבוד שבת מתייחסת גם לבגד שנלבש פעם אחת ואינו מלוכלך שיש לכבסו [פרטי דין לבישת בגדים מכובסים לשבת ראה פרק ט' בהרחבה], ורצוי לצאת דעה זו לפחות ע"י מלבוש אחד שיכבסו לכבוד שבת.
כיבוס ביום שישי
מב. במקרים מיוחדים כשאין אפשרות לכבס לפני יום שישי, או כשמתעורר צורך חדש לכבס ביום שישי – מותר לכבס ביום שישי, ובלבד שלפני הכיבוס תשתדל האשה לבשל ולהכין את המאכלים וצרכי שבת.
היתר כיבוס ביום שישי
מג. מותר לכבס ביום שישי בגדיו של בחור ישיבה או חייל שהגיע לביתו ביום שישי, וכן בגדי תינוקות שיש צורך לכבסם. אמנם גם במקרים אלו ישתדל להקדים ולהכין צרכי שבת, ורק אח"כ לכבסם.
סיום הכיבוס לפני שבת
מד. המכבס ביום שישי במכונת כביסה – צריך לכוון את מכונת הכביסה כך שתסיים את פעולתה לפני כניסת השבת, מכמה סיבות: א. שמא חברו ישמע את קול פעולת המכונה ויחשוב שמותר לכבס בשבת. ב. שמא יסובב בשבת את אחד הכפתורים לפעולה הרצויה. אמנם, בדיעבד כאשר יש הכרח – מותר להפעיל את המכונה ביום שישי סמוך לשבת כך שתמשיך לפעול בשבת, ובתנאי שיכסה את הכפתורים ויכסה את השעון ויכסה את המכונה שלא תשמיע קול.
כביסה תלויה בשבת
מה. בימינו אין להשאיר כביסה תלויה מערב שבת כדי שתישאר שם בשבת.