טועמיה חיים זכו
סידור השולחן בערב שבת
יט. חז"ל נתנו חשיבות מיוחדת להכנות של השבת בערב שבת, וכדברי הגמרא: "אמר רבי אלעזר: לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת אף על פי שאינו צריך אלא לכזית".
טרחה לכבוד שבת
כ. צריך אדם לטרוח הרבה לכבוד שבת עד כדי שיזיע, משום שהזיעה שאדם מזיע בקיום המצוות, ובעיקר בצרכי שבת, היא סגולה למחיקת העוונות, בדומה לדמעות שמזיל על עוונותיו.
מחלוקת בער"ש
כא. יזהר מכל מחלוקת בביתו, ובמיוחד ביום שישי אחר הצהרים, מכיון שבזמן זה אכלו אדם וחוה מעץ הדעת, והשטן שקשה לו לראות ששומרים את השבת מנסה להכניס מחלוקות באותה שעה.
, "טועמיה חיים זכו" –
טעימה מהתבשילים
כב. מצוה לטעום מכל התבשילים בערב שבת, ורמז לדבר: "טועמיה חיים זכו". והטעם – כדי לתקנם אם חסר בהם תבלין וכדו'. ויש סוברים שהבעל דווקא הוא שצריך לטעום את התבשילים, ויש בזה ענין על פי הסוד. ומעבר לכך יש בזה גם משום שלום בית, שהרי אם לא יטעם לפני כניסת השבת ויימצא שלא לפי טעמו, יוכל לתקן את טעמו של המאכל וכך לא יצטרך להעיר לאשתו ולא יבואו לידי מריבה בשבת.
ברכה על הטעימה
כג. הטועם מן התבשילים ומתכוון רק לבדוק את מליחותו או חריפותו של התבשיל – אינו צריך לברך אפילו אם בולע את טעימתו, ומ"מ הטוב ביותר הוא שיכוון ליהנות ממה שיטעם, ויברך.
טעימה במתענה בער"ש
כד. המתענה תענית יחיד בערב שבת – יטעם ממאכלי שבת ולא יבלעם, אמנם בתענית ציבור – אסור אפילו לטעום.
טעימה לפני ט' באב
כה. הנוהגים לטעום מהתבשילים בערב שבת – מותרים לטעום גם בערב שבת שקודם תשעה באב.