עשרת ימי תשובה – "זכרנו" ושאר הוספות
נה. הוספות שונות – בעשרת ימי תשובה מוסיפים:
- בברכת אבות – "זכרנו לחיים" וכו'.
- בברכת "אתה גיבור" – "מי כמוך" וכו'.
- בברכת "מודים" – "וכתוב לחיים" וכו'.
- בברכת "שים שלום" – "ובספר חיים" וכו' כפי שמסודר בסידורים.
נו. שכח – מי ששכח ולא אמר אחד מהם ונזכר קודם שאמר תיבת "ה'" של החתימה באותה הברכה – יאמרם במקום שנזכר (ועיין לקמן מהיכן צריך לחזור). אך אם נזכר אחרי שאמר תיבת "ה'" של חתימת הברכה – מסיים את הברכה ומתפלל על הסדר ואינו צריך לחזור[1].
נז. הזכרתם ב"שומע תפילה" וב"אלוקי נצור" – אם שכח לומר "זכרנו" וכו' – יחזור לאומרו ב"שומע תפילה". אם לא אמרו ב"שומע תפילה" – יאמר ב"אלקי נצור" קודם "יהיו לרצון" וכו' השני. בשבת או ביום טוב שאין אומרים בהם "שומע תפילה" – יאמרו ב"אלוקי נצור"[2].
נח. אם שכח לומר: "וכתוב לחיים טובים" וכו' או "ובספר חיים" וכו' – יאמרם ב"אלוקי נצור" קודם "יהיו לרצון" וכו' השני[3].
נט. "מי כמוך" – "מי כמוך" וכו' אינה בקשה אלא שבח, לכן אם שכח לאומרה לא יחזור לאומרה ב"אלוקי נצור"[4].
ס. "וכתוב לחיים" – אם שכח "וכתוב לחיים" וכו' – ועדיין לא הזכיר תיבת "ה'" בחתימת הברכה (של "הטוב שמך" וכו') – יחזור לומר מ"ויהללו ויברכו" וכו' (אף על פי שמזכיר פעם נוספת "האל ישועתנו" וכו' אין בכך איסור, כיון שהזכרת שם זה אינה כברכה שאינה צריכה[5]).
סא. טעה ב"וכתוב לחיים" – אם טעה ואמר: "ובספר חיים" וכו' במקום "וכתוב לחיים" וכו' – יחזור לומר בברכת "שים שלום": "ובספר חיים" וכו', כיון שאמירתו הראשונה לא הייתה במקום שתיקנו חז"ל לאומרו[6].
סב. "אב הרחמים" – במוסף ובמנחה של שבת אומרים: "מי כמוך אב הרחמים" במקום "מי כמוך אב הרחמן"[7].
[1] שו"ע סי' תקפ"ב סעי' ה'.
[2] בא"ח פרשת נצבים סעי' כ'. כה"ח סי' תקפ"ב ס"ק ל"ב.
[3] בא"ח פרשת נצבים סעי' כ'. כה"ח סי' תקפ"ב ס"ק ל"ב.
[4] בא"ח פרשת נצבים סעי' כ'.
[5] שדי חמד מערכת דינים "ראש השנה" סי' ג' סעי' ג'. משנ"ב סי' תקפ"ב ס"ק ט"ז.
[6] שו"ת רב פעלים ח"ג סי' ט"ל.
[7] שער הכוונות דף צ"ו. כה"ח סי' תקפ"ב ס"ק ל"ד.