"עושה שלום"

צב. הפסיעות – קודם שאומר "עושה שלום" וכו' יפסע ג' פסיעות לאחוריו. ולכתחילה יעשה את ג' הפסיעות עקב בצד אגודל דהיינו ראש הנעל בעקב הנעל, לא פחות ולא יותר. ואם המקום מצומצם יכול לקצר פסיעותיו, אבל לכתחילה לא יתפלל במקום כזה[1].

צג. כריעה בפסיעות – קודם הפסיעות יכרע מעט ויפסע כשהוא כורע. ויתחיל לפסוע ברגלו השמאלית תחילה[2]. ולאחר הפסיעה השלישית בעודו כורע יפנה לצד שמאל ויאמר: "עושה שלום במרומיו" ויזקוף, ויפנה לצד ימין ויכרע מעט ויאמר: "הוא יעשה שלום עלינו" ויזקוף, ויכרע לפניו ויאמר: "ועל כל ישראל" ויזקוף, ויאמר: "ואמרו אמן". והטעם שכורע תחילה לשמאלו ורק אח"כ לימינו הוא כיון שכל זמן שהתפלל השכינה מעל ראשו, וכשמתחיל לפסוע לאחוריו השכינה מסתובבת כלפיו, ולכן כורע לצד שמאל שלו שהוא צד ימין של השכינה, וכן הוא בקדיש "תתקבל"[3] (בשונה משאר הקדישים וקדושה שאינו פוסע ג' פסיעות לאחוריו).

צד. שתיקה בפסיעות – אותם האומרים "עושה שלום" וכו' תוך כדי שהם פוסעים לאחוריהם – טועים הם[4]. וטעמים רבים יש לג' פסיעות אלו, הן לפי הפשט והן לפי הסוד[5].

צה. המתנה במקום שכלו פסיעותיו – ימתין במקום שכלו פסיעותיו עד שיגיע הש"ץ לקדושה, ואז יחזור ג' פסיעות לפניו למקום הראשון שהתפלל בו[6].

צו. כשממתין לציבור – יחיד שסיים תפילתו לפני הציבור, לא יפנה את פניו לציבור אלא יעמוד במקומו כשפניו כלפי ההיכל[7].

צז. מעבר אדם מולו לאחר "עושה שלום" – טוב להיזהר שאחר שפסע ג' פסיעות לאחוריו ב"עושה שלום", לא יעבור אדם לפניו. ואם רואה שאדם רוצה לעבור והוא עדיין לא שהה במקומו שיעור הילוך ארבע אמות – ימתין ולא יחזור למקומו מיד[8].

צח. לאחר "עושה שלום" – לאחר שגמר לומר "עושה שלום" יאמר: "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתבנה בית המקדש במהרה בימינו ונקריב לפניך תמידין כסדרן ומוספין כהלכתן", ויכוון בבקשה זו שכשיבנה בית המקדש יקריבו בו את כל קרבנות החגים והשבתות שלא הקרבנו במשך כל הגלות[9]. ולפי מנהגנו הנוסח הוא: "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתבנה בית המקדש במהרה בימינו ותן חלקנו בתורתך לעשות חוקי רצונך ולעבדך בלבב שלם". וטוב שישלב את שתי הנוסחאות, דהיינו שיאמר: "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתבנה בית המקדש במהרה בימינו ונקריב לפניך תמידין כסדרן ומוספים כהלכתם, ותן חלקנו בתורתך לעשות חוקי רצונך ולעבדך בלבב שלם"[10].

צט. המתנה לאחר "עושה שלום" – אם האריך בתפילתו וסיים לאחר שאמרו הציבור קדושה, או אם הוא מתפלל ביחיד – לא יחזור למקום עמידתו מיד לאחר שאמר "עושה שלום" וכו' אלא ימתין שיעור הילוך ארבע אמות במקום שכלו פסיעותיו, ורק אח"כ יחזור למקומו[11].

ק. ישיבה קודם החזרה – יזהר לא לשבת לאחר שסיים תפילת י"ח עד שיתחיל הש"ץ את החזרה[12].

[1] שו"ע סי' קכ"ג סעי' ג'. בא"ח פרשת בשלח סעי' כ"ד. עוד יוסף חי פרשת בשלח סעי' ט"ז.

[2] בא"ח פרשת בשלח סעי' כ"ג.

[3] בא"ח פרשת בשלח סעי' כ"ד. עוד יוסף חי פרשת בשלח סעי' ט"ז. שו"ע סי' קכ"ג סעי' א'. כה"ח שם ס"ק ו'. אחרונים.

[4] בית עובד עמ' 3 אות ב'.

[5] כה"ח סי' קכ"ג ס"ק ב'.

[6] בא"ח פרשת בשלח סעי' כ"ד. שו"ע סי' קכ"ג סעי' ב'.

[7] שו"ע סי' קכ"ג סעי' ב'. בא"ח פרשת בשלח סעי' כ"ד.

[8] בא"ח פרשת בשלח סעי' כ"ד. עוד יוסף חי פרשת בשלח סעי' ט"ו.

[9] עוד יוסף חי פרשת בשלח סעי' י"ז.

[10] אחרונים.

[11] בא"ח פרשת בשלח סעי' כ"ד.

[12] כה"ח סי' קכ"ג ס"ק י"ז.

דילוג לתוכן