שיער באשה ערווה
לח. שיער – שיער של אשה שדרכה לכסותו נקרא ערווה, ואסור לקרוא קריאת שמע, ללמוד ולהתפלל כנגדו, ואפילו אם השיער הוא של אשתו ואפילו באשה מכוערת וזקנה[1].
לט. שיער באינה נשואה – בתולות שדרכן ללכת פרועות ראש – מותר לקרוא כנגדן ולעסוק בדבר שבקדושה[2]. ויש אומרים שעל הבתולות להקפיד ללכת בשיער קלוע במקום שנהגו כך[3].
מ. גילוי שיער מחוץ לכיסוי ראש – שערות של אשה היוצאות חוץ לכיסוי או לכובע – מותר לעסוק כנגדן בדבר שבקדושה אם הן פחות מטפח[4], ולפי הזוה"ק אין לאשה להוציא שערות לחוץ כלל[5].
מא. מקומות שהולכים בגילוי ראש – גם במקומות שנשים הולכות בגילוי ראש – אסור לקרוא כנגדן. וכיון שיש מקילים, אם קרא כנגדן, בדיעבד אינו חייב לחזור לקרוא[6].
מב. פאה – יש מקומות שנשים לובשות פאה נוכרית ויש שאומרים שפאה כזו אינה נחשבת ככיסוי ראש, ולכן במקום שלא הולכים בפאה טוב להחמיר ולא לקרוא כנגדן כדין שיער של אשה, ובפרט באותן הפאות הנכריות שבימינו שנראות כשיער אמיתי[7].
[1] שו"ע סי' ע"ה סעי' ב'. בא"ח פרשת בא סעי' י"ב.
[2] שם.
[3] משנ"ב סי' ע"ה ס"ק י"ב. כה"ח שם ס"ק ט"ז עפ"י מג"א ס"ק ג'. אחרונים.
[4] עפ"י הרמ"א סי' ע"ה סעי' ב'. בא"ח פרשת בא סעי' י"ב. אוצר הפוסקים אבה"ע סי' כ"א ס"ק כ"ד.
[5] זוהר נשא קכ"ה ע"ב. כה"ח סי' ע"ה ס"ק ח"י.
[6] בא"ח פרשת בא סעי' י"ב. כה"ח סי' ע"ה ס"ק טו"ב. משנ"ב שם ס"ק י'. חזון איש שם סי' ט"ז ס"ק ז'. אחרונים.
[7] שו"ע סי' ע"ה סעי' ב'. כה"ח שם ס"ק י"ט, כ'. משנ"ב שם ס"ק ט"ו. ועיין באורך בשדי חמד מערכת "דת יהודית". אוצר הפוסקים אבה"ע סי' כ"א עמודים 56 -60. אחרונים.