האיסור להימצא במקום ערווה

ט. הזזת גופו או פניו ממנה – אם הייתה ערווה כנגדו, יש אומרים שצריך להזיז את פניו וגופו ממנה כך שלא תהיה מולו, ויש אומרים שמספיק שיזיז את פניו ממנה כך שהיא לא תהיה מול עיניו, כיון שאיסור ערווה תלוי בראייתה וכך אינו רואה אותה, ואז מותר לו לעסוק בדבר שבקדושה. וראוי להחמיר כדעה הראשונה, ובשעת הצורך אפשר להקל כדעה השנייה[1].

י. עצימת עיניו מפניה – אם עוצם את עיניו, או שנמצא בלילה – יש אומרים שאינו מועיל כיון שבאיסור ערווה נאמר[2]: "לא יראה", שצריך שלא יהיה אפשר לראותה וכך אפשר לראותה. ויש אומרים שמועיל, ונכון לנהוג כדעה הראשונה, ובשעת הצורך אפשר להקל כדעה השנייה[3].

יא. סומא – גם סומא לא יעסוק בדבר שבקדושה כשיש ערווה כנגד פניו[4].

יב. מכוסה בחפץ שקוף – אם יש ערווה מולו ויכול לראותה אלא שהיא מכוסה בחפץ שקוף כגון: זכוכית, ניילון וכדו', וכן אם רואה ערווה ברשות אחרת, דהיינו שהוא נמצא בחדר והערווה נמצאת ברחוב או בבית אחר – אעפ"י שהיא מכוסה בדבר שקוף, אסור לעסוק בדבר שבקדושה כנגדה, אבל אם מחזיר פניו או עוצם את עיניו – מותר גם לדעת המחמירים לעיל[5].

[1] שו"ע סי' ע"ה סעי' ו'. כה"ח שם ס"ק ט"ל, מ'. משנ"ב שם ס"ק כ"ט. בא"ח פרשת בא סעי' ו'.

[2] דברים כ"ג, ט"ו.

[3] שו"ע סי' ע"ה סעי' ו' פסק להקל. כה"ח שם ס"ק מ'. משנ"ב שם ס"ק כ"ט. בא"ח פרשת בא סעי' ו'.

[4] שו"ע סי' ע"ה סעי' ו'. בא"ח פרשת בא סעי' ו'.

[5] שו"ע סי' ע"ה סעי' ה'. כה"ח שם ס"ק א', ל"ו, ל"ח, מ'. משנ"ב שם ס"ק כ"ה, כ"ו. בא"ח פרשת בא סעי' ו'.

דילוג לתוכן