ברכה שאחרי קריאת שמע

ל. "אמת ויציב", "אמת ואמונה" – מי שלא אמר "אמת ויציב" שחרית ו"אמת ואמונה" ערבית – לא יצא ידי חובת המצווה כתקנה[1].

לא. השבח של "אמת ויציב" הוא שבח גדול ונורא ולכן ידקדק לאומרו מילה במילה[2].

לב. ט"ו ווין – יזהר בט"ו "ווין" שיש ב"אמת ויציב" שיאמרם בלי חיסרון אותיות, ויחברם עם מילת "הדבר" שבסופם כיון שיש בהם סוד גדול. ואם נזדמן לו בתוכם לענות דבר שבקדושה – יענה (ועיין לקמן על איזה דברים יכול לענות), ואח"כ יחזור לאומרם מתחילתם, דהיינו מתחילת "ויציב ונכון" וכו'[3].

לג. חזרה על "אמת" – אחרי שהחזן אומר: "ה' אלוקיכם אמת" לא יחזור ויאמר: "אמת ויציב" וכו', כשם שלא אומרים: "שמע שמע"[4], שנראה כמודה לשתי רשויות, אלא יתחיל "ויציב" מיד. והוא הדין בתפילת ערבית יאמר: "ואמונה" ולא "אמת ואמונה"[5].

לד. "יציב" – אעפ"י ש"יציב" פירושו אמת, אין זה כאומר "אמת אמת", כיון ש"יציב" הוא בלשון תרגום ולכן הדבר מותר[6].

לה. נוסח – בנוסח "ויציב" יאמר: "יוצרנו צור ישועתנו" וכו' ולא "צורנו צור ישועתנו" וכו', וכן יאמר "לַמלך א -ל חי", כשה"למד" מנוקדת בפתח, וכן יאמר: "רם ונשא גדול ונורא", ולא "גדול גיבור ונורא"[7].

לו. "תהילות" – כשמתחיל לומר מילת "תהילות" (לא -ל עליון וכו') יעמוד מיד, ויסיים מילת "תהילות" כשהוא עומד[8].

לז. "עוזר דלים" – כשאומר: "עוזר דלים" יכוון לעשות את עצמו עני עם השכינה שנמצאת בגלות[9].

לח. לסמוך גאולה לתפילה –צריך לסמוך גאולה לתפילה, וכל הסומך גאולה לתפילה אינו ניזוק כל היום כולו[10].

[1] לשון השו"ע סי' ס"ו סעי' י'.

[2] עוד יוסף חי פרשת וארא סעי' י"א. כה"ח סי' ס"ו ס"ק מ"ו.

[3] בא"ח פרשת שמות סעי' ז'. כה"ח סי' ס"א ס"ק י"ח.

[4] ברכות ל"ג ע"ב.

[5] עוד יוסף חי פרשת שמות סעי' י"א. שו"ת רב פעלים ח"ב סי' ט"ו.

[6] עוד יוסף חי פרשת שמות סעי' י"א. שו"ת רב פעלים ח"ב סי' ט"ו.

[7] בא"ח פרשת שמות סעי' ח'. כה"ח סי' מ"ח ס"ק א'.

[8] שם.

[9] בא"ח פרשת שמות סעי' ח'. עוד יוסף חי פרשת וארא סעי' י"ב. כה"ח סי' ס"ו ס"ק מ"ו.

[10] ברכות ט' ע"ב. שו"ע סי' ס"ו סעי' ח'. בא"ח פרשת שמות סעי' ט'.

דילוג לתוכן