ברכה שנייה לפני קריאת שמע 

כד. נוסח הברכה – בברכה שנייה של קריאת שמע צריך לומר: "אהבת עולם" ולא "אהבה רבה", בין בברכת קריאת שמע של שחרית ובין בברכת קריאת שמע של ערבית[1].

כה .בברכה יאמר נוסח: "והאר עינינו בתורתך ודבק ליבנו במצוותיך" ולא בנוסח אחר[2].

כו. טעה בנוסח – אם אמר: "הגדול הגיבור והנורא", ונסתפק אם הוא נמצא בברכת "יוצר אור" שאז ההמשך הוא "קדוש הוא" וכו', או שהוא נמצא בברכת "אהבת עולם" ואז ההמשך הוא: "בטחנו, נגילה ונשמחה" וכו' – לא יחזור לברכת "יוצר אור" אלא יתחיל מראש ברכת "אהבת עולם אהבתנו" וכו' כיון שספק ברכות להקל[3].

כז. כוונה במילים – כשאומר: "לא נבוש ולא נכלם" יכוון על זרעו שלא יביישו אותו בעולם הזה ובעולם הבא[4].

כח. אחיזת הציציות – כשאומר: "מהר והבא עלינו", ישים את שני צדדי הטלית על כתפיו. וכשאומר: "מארבע כנפות הארץ" יקבץ את ארבע כנפות הציצית, וישים את הציציות ביד שמאלו כנגד הלב, ויש אומרים שישים אותם בין הקמיצה לזרת (ויחזיקם שם עד שיאמר: "ודבריו חיים וקיימים ונאמנים לעד" שב"אמת ויציב" וכו')[5].

כט. הזכרת הזכירות – בקריאת שמע וברכותיה ישנם ארבע זכירות שאנחנו מצווים לזכור בכל יום, לכן כשאומר: "ובנו בחרת מכל עם ולשון וקרבתנו מלכנו" – יכוון לקיים מצוות עשה שציוונו לזכור מעמד הר סיני ונתינת התורה, שבחר בנו מכל האומות, וקירבנו ה' ית' לשמו הגדול ע"י נתינת התורה, וקבלנו מלכותו עלינו. וכשאומר: "לשמך הגדול" – יכוון לקיים מצוות עשה לזכור מעשה עמלק, שבגללו אין השם שלם ואין הכסא שלם, ויצפה שהקב"ה בקרוב ימחה את זכר עמלק ויהיה שמו יתברך גדול, שיהיה השם שלם והכסא שלם. וכשאומר: "באהבה להודות לך" – יכוון לקיים מצוות עשה לזכור מה שעשה הקב"ה למרים כשדיברה לשון הרע על משה רבינו, כיון שה' ית' לא ברא פה לאדם אלא להודות לו ולא להשתמש בו לאיסור. וכשמגיע בקריאת שמע לפסוק: "אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים" – יכוון לזכור יציאת מצרים[6].

[1] שו"ע סי' ס' סעי' א'. כה"ח שם ס"ק א'. עוד יוסף חי פרשת שמות סעי' ח'.

[2] כה"ח סי' מ"ח ס"ק א' עפ"י שער הכוונות.

[3] בא"ח פרשת שמות סעי' ד'. כה"ח סי' נ"ט ס"ק ל"ב.

[4] כה"ח סי' ס' ס"ק ג'.

[5] בא"ח פרשת שמות סעי' ה'. עוד יוסף חי פרשת שמות סעי' ט'. כה"ח סי' מ"ח ס"ק א'.

[6] בא"ח פרשת שמות סעי' ה'. עוד יוסף חי פרשת שמות סעי' י' עפ"י שער הכוונות דף י"ט ע"ב. כה"ח סי' ס' ס"ק ד'.

דילוג לתוכן