מקור‭ ‬איסור‭ ‬תענית‭ ‬בשבת

א‭. ‬ מצווה‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬לענג‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬במאכל‭ ‬ומשתה‭.‬

ב‭. ‬ אסור‭ ‬להתענות‭ ‬בשבת‭. ‬ונחלקו‭ ‬הפוסקים‭: ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שאיסור‭ ‬תענית‭ ‬בשבת‭ ‬הוא‭ ‬איסור‭ ‬דאורייתא‭, ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שהוא‭ ‬איסור‭ ‬מדברי‭ ‬קבלה‭.‬

מניעת‭ ‬אכילה

ג‭. ‬ אסור‭ ‬להימנע‭ ‬מאכילה‭ ‬אפילו‭ ‬שעה‭ ‬אחת‭, ‬אם‭ ‬מתכוון‭ ‬לשם‭ ‬תענית‭.‬

תענית‭ ‬עד‭ ‬חצות‭ ‬יום

ד‭. ‬ אסור‭ ‬להתענות‭ ‬בשבת‭ ‬עד‭ ‬חצות‭ ‬היום‭ [‬כלומר‭ ‬להימנע‭ ‬מאכילה‭ ‬ושתיה‭ ‬כל‭ ‬חצי‭ ‬היום‭ ‬הראשון‭], ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬מתכוון‭ ‬להתענות‭ ‬לשם‭ ‬תענית‭. ‬ולכן‭, ‬לא‭ ‬טוב‭ ‬עושים‭ ‬שליחי‭ ‬ציבור‭ ‬שמאריכים‭ ‬בתפילה‭ ‬ובניגונים‭ ‬ואין‭ ‬הקהל‭ ‬יוצא‭ ‬מביהכ‭"‬נ‭ ‬עד‭ ‬חצות‭ ‬היום‭. ‬וצריך‭ ‬להיזהר‭ ‬בזה‭ ‬בפרט‭ ‬בימי‭ ‬החורף‭ ‬כשהימים‭ ‬קצרים‭.‬

טעימה‭ ‬לפני‭ ‬שחרית‭ ‬או‭ ‬מוסף

ה‭. ‬ אדם‭ ‬שטעם‭ ‬דבר‭ ‬מאכל‭ ‬או‭ ‬שתה‭ ‬אפילו‭ ‬מעט‭ ‬לפני‭ ‬תפילת‭ "‬שחרית‭" ‬או‭ "‬מוסף‭" – ‬אינו‭ ‬עובר‭ ‬על‭ ‬איסור‭ ‬תענית‭, ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬אוכל‭ ‬את‭ ‬סעודתו‭ ‬אחרי‭ ‬חצות‭ ‬היום‭. ‬אולם‭ ‬צריך‭ ‬מן‭ ‬הדין‭ ‬להקדים‭ ‬לאכול‭ ‬סעודה‭ ‬שניה‭ ‬קודם‭ ‬חצות‭ ‬היום‭ [‬ראה‭ ‬בפרק‭ ‬י‭"‬ט‭ ‬סעי‭' ‬נ‭"‬ו‭].‬

אכילה‭ ‬מזיקה

ו‭. ‬ מותר‭ ‬לאדם‭ ‬שאכילה‭ (‬אפי‭' ‬של‭ ‬כזית‭) ‬מזיקה‭ ‬לבריאותו‭, ‬להימנע‭ ‬מאכילה‭ ‬בשבת‭, ‬וטעם‭ ‬הדבר‭ – ‬משום‭ ‬עונג‭ ‬שבת‭. ‬וראה‭ ‬לעיל‭ ‬בפרק‭ ‬י‭"‬ט‭ ‬סעי‭' ‬י‭"‬א‭.‬

תענית‭ ‬על‭ ‬תפילין

ז‭. ‬ אדם‭ ‬שנפלו‭ ‬לו‭ ‬התפילין‭ ‬על‭ ‬הארץ‭ ‬בשבת‭ – ‬לא‭ ‬יתענה‭ ‬ביום‭ ‬שבת‭ ‬אלא‭ ‬ביום‭ ‬ראשון‭.‬

דילוג לתוכן