אונן

א‭. ‬ אונן‭ ‬הינו‭ ‬אדם‭ ‬שמת‭ ‬אחד‭ ‬משבעה‭ ‬קרוביו‭, ‬שחייב‭ ‬להתאבל‭ ‬עליו‭, ‬ופטור‭ ‬מכל‭ ‬מצוות‭ ‬עשה‭ ‬שבתורה‭ ‬עד‭ ‬לקבורת‭ ‬הנפטר‭.‬

אנינות‭ ‬בשבת

ב‭. ‬ דיני‭ ‬אנינות‭ ‬רובם‭ ‬אינם‭ ‬חלים‭ ‬בשבת‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬אדם‭ ‬שהיה‭ ‬אונן‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ – ‬חייב‭ ‬בכל‭ ‬התפילות‭ ‬והברכות‭ ‬בשבת‭, ‬אך‭ ‬אסור‭ ‬ביחסי‭ ‬אישות‭ ‬וכן‭ ‬אסור‭ ‬בלימוד‭ ‬תורה‭.‬

הפסקת‭ ‬אנינות‭ ‬בער‭"‬ש

ג‭. ‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬מתי‭ ‬מפסיק‭ ‬אונן‭ ‬את‭ ‬אנינותו‭ (‬ביחס‭ ‬לרוב‭ ‬הדינים‭ ‬וכדלהלן‭) ‬בערב‭ ‬שבת‭. ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שמפסיק‭ ‬כשעה‭ ‬אחת‭ ‬לפני‭ ‬כניסת‭ ‬השבת‭, ‬משום‭ ‬שממילא‭ ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬לעסוק‭ ‬אז‭ ‬בצרכי‭ ‬המת‭, ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שמפסיקים‭ ‬את‭ ‬האנינות‭ ‬רק‭ ‬בכניסת‭ ‬שבת‭ ‬ממש‭. ‬והמנהג‭ ‬כדעה‭ ‬הראשונה‭.‬

מנחה‭ ‬בער‭"‬ש

ד‭. ‬ כיון‭ ‬שהאנינות‭ ‬נפסקת‭ ‬שעה‭ ‬לפני‭ ‬כניסת‭ ‬שבת‭ – ‬צריכים‭ ‬קרובי‭ ‬הנפטר‭ ‬להתפלל‭ ‬גם‭ ‬תפילת‭ ‬מנחה‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬ולהדליק‭ ‬נרות‭ ‬שבת‭.‬

ה‭. ‬ מי‭ ‬שמת‭ ‬לו‭ ‬מת‭ ‬אך‭ ‬לא‭ ‬נקבר‭ ‬עדיין‭ ‬כיון‭ ‬שנפטר‭ ‬סמוך‭ ‬לשבת‭ – ‬ייזהר‭ ‬שלא‭ ‬יאכל‭ ‬בחדר‭ ‬שבו‭ ‬נמצא‭ ‬המת‭.‬

שמו‭"‬ת

ו‭. ‬ מותר‭ ‬לאונן‭ ‬לקרוא‭ ‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭ ‬בשבת‭.‬

ז‭. ‬ אונן‭ ‬שקשה‭ ‬לו‭ ‬להסיר‭ ‬את‭ ‬הצער‭ ‬מליבו‭ – ‬יכול‭ ‬לבכות‭ ‬בשבת‭.‬

קדיש

ח‭. ‬ כל‭ ‬זמן‭ ‬שהמת‭ ‬לא‭ ‬נקבר‭ – ‬אין‭ ‬אומרים‭ ‬קדיש‭, ‬ולכן‭ ‬אונן‭ ‬המתפלל‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בשבת‭ – ‬אינו‭ ‬אומר‭ ‬קדיש‭ ‬יתום‭. ‬אמנם‭, ‬יכול‭ ‬האונן‭ ‬לומר‭ ‬קדיש‭ ‬כחלק‭ ‬מסדר‭ ‬התפילה‭.‬

ט‭.‬‭ ‬ אם‭ ‬רוצה‭ ‬ללכת‭ ‬בשבת‭ ‬סמוך‭ ‬לתחום‭ ‬או‭ ‬ליד‭ ‬מקום‭ ‬החברא‭ ‬קדישא‭ ‬וכדו‭' ‬כדי‭ ‬לעסוק‭ ‬בצרכי‭ ‬המת‭ ‬מייד‭ ‬בצאת‭ ‬השבת‭ – ‬חלה‭ ‬עליו‭ ‬אנינות‭ ‬מיד‭ ‬כשיצא‭ ‬מביתו‭.‬

ערבית‭ ‬במוצ‭"‬ש

י‭.‬ יש‭ ‬אומרים‭ ‬שהאונן‭ ‬מתפלל‭ ‬ערבית‭ ‬אחרי‭ ‬פלג‭ ‬המנחה‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬ואומר‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭" ‬בתפילתו‭, ‬ויש‭ ‬חולקים‭ ‬ואומרים‭ ‬שאין‭ ‬לשנות‭ ‬מהמנהג‭ ‬הרגיל‭ ‬מכיון‭ ‬שאין‭ ‬להראות‭ ‬אבלות‭ ‬בשבת‭, ‬ולכן‭ ‬לדעתם‭ ‬האונן‭ ‬לא‭ ‬מתפלל‭ ‬ערבית‭ ‬כלל‭ (‬אמנם‭ ‬לגבי‭ ‬ק‭"‬ש‭ ‬בלי‭ ‬ברכות‭ ‬לכו‭"‬ע‭ ‬קורא‭ ‬לפני‭ ‬השקיעה‭). ‬ומכיון‭ ‬שלא‭ ‬אמר‭ ‬בתפילה‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭" – ‬הוא‭ ‬אסור‭ ‬במלאכה‭ ‬עד‭ ‬שיאמר‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭: "‬ברוך‭ ‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭" ‬ללא‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭, ‬ואז‭ ‬יהיה‭ ‬מותר‭ ‬במלאכה‭.‬

הבדלה

יא‭. ‬ מן‭ ‬הדין‭ – ‬מותר‭ ‬לאונן‭ ‬לאכול‭ ‬ללא‭ ‬הבדלה‭, ‬אך‭ ‬נהגו‭ ‬שאונן‭ ‬שומע‭ ‬הבדלה‭ ‬מאחר‭ ‬בביתו‭ ‬או‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭.‬

קבורה‭ ‬במוצ‭"‬ש

יב‭. ‬ כאשר‭ ‬קוברים‭ ‬את‭ ‬הנפטר‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ – ‬האבלים‭ ‬מתפללים‭ ‬ערבית‭ ‬של‭ ‬מוצאי‭ ‬שבת‭ ‬אחרי‭ ‬הקבורה‭ ‬ומבדילים‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬לפני‭ ‬סעודת‭ ‬ההבראה‭, ‬ולא‭ ‬אומרים‭ ‬בהבדלה‭ ‬זו‭ ‬את‭ ‬הפסוקים‭ ‬המקדימים‭ ["‬הנה‭ ‬אל‭ ‬ישועתי‭" ‬וכו‭', "‬ראשון‭ ‬לציון‭ ‬הנה‭ ‬הנם‭" ‬וכו‭'], ‬אלא‭ ‬מתחילים‭ ‬מברכות‭ ‬ההבדלה‭. ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬עדיף‭ ‬שישמעו‭ ‬הבדלה‭ ‬מאדם‭ ‬אחר‭ ‬שלא‭ ‬הבדיל‭ ‬עדיין‭ [‬ומכל‭ ‬מקום‭ ‬כאשר‭ ‬נקבר‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬שומעים‭ ‬הבדלה‭ ‬מאדם‭ ‬אחר‭ ‬ולא‭ ‬מבדילים‭ ‬בעצמם‭, ‬ישמעו‭ ‬אחרי‭ ‬הקבורה‭ ‬ולא‭ ‬לפניה‭].‬

קבורה‭ ‬ביום‭ ‬ראשון

יג‭. ‬ כאשר‭ ‬קוברים‭ ‬את‭ ‬הנפטר‭ ‬ביום‭ ‬ראשון‭ ‬והאבלים‭ ‬לא‭ ‬שמעו‭ ‬הבדלה‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ – ‬יבדילו‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬אחרי‭ ‬הקבורה‭ ‬ויאכלו‭ ‬סעודת‭ ‬הבראה‭ ‬אחרי‭ ‬הבדלה‭.‬

הבדלה‭ ‬ביום‭ ‬ראשון

יד‭. ‬ כאשר‭ ‬מבדילים‭ ‬ביום‭ ‬ראשון‭ ‬אחרי‭ ‬קבורה‭ – ‬לא‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬הנר‭ ‬ועל‭ ‬הבשמים‭. ‬אמנם‭, ‬גם‭ ‬אז‭ ‬המבדיל‭ ‬מברך‭ ‬ברכת‭ "‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭" ‬בשם‭ ‬ומלכות‭ ‬בתנאי‭ ‬שלא‭ ‬טעמו‭ ‬כלום‭ ‬עד‭ ‬שהבדילו‭, ‬אך‭ ‬אם‭ ‬טעמו‭ – ‬מברך‭ "‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭" ‬בלי‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭.‬

הבדלה‭ ‬אחר‭ ‬יום‭ ‬ראשון

טו‭.‬ לא‭ ‬שמעו‭ ‬הבדלה‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬או‭ ‬ביום‭ ‬ראשון‭ – ‬יבדילו‭ ‬עד‭ ‬יום‭ ‬שלישי‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬יברכו‭ ‬על‭ ‬הנר‭ ‬או‭ ‬על‭ ‬הבשמים‭, ‬ובנוסף‭ ‬המבדיל‭ ‬יברך‭ "‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭" ‬בלי‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭ [‬ויהרהר‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭ ‬בליבו‭].‬

שמירת‭ ‬המת‭ ‬בשבת

טז‭. ‬ נהגו‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬המת‭ ‬משעת‭ ‬הפטירה‭ ‬ועד‭ ‬הקבורה‭, ‬וגם‭ ‬בשבת‭ ‬המת‭ ‬צריך‭ ‬שמירה‭.‬

שבת‭ ‬בביטול‭ ‬אבלות

יז‭. ‬ אין‭ ‬השבת‭ ‬מבטלת‭ ‬אבלות‭ ‬שבעה‭ [‬ולא‭ ‬שלושים‭], ‬משום‭ ‬שאם‭ ‬הייתה‭ ‬שבת‭ ‬מבטלת‭ ‬שבעה‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬שבעת‭ ‬ימי‭ ‬אבל‭ ‬לעולם‭, ‬שהרי‭ ‬תוך‭ ‬כל‭ ‬שבעה‭ ‬ימים‭ ‬יש‭ ‬שבת‭ ‬אחת‭.‬

השלמת‭ ‬אבלות‭ ‬עבור‭ ‬שבת

יח‭. ‬ למרות‭ ‬שאין‭ ‬השבת‭ ‬מבטלת‭ ‬שבעה‭, ‬היא‭ ‬נחשבת‭ ‬יום‭ ‬מימי‭ ‬השבעה‭ ‬ואין‭ ‬צורך‭ ‬להתאבל‭ ‬יום‭ ‬נוסף‭ ‬תמורתה‭, ‬וכמה‭ ‬טעמים‭ ‬לדבר‭: ‬א‭.‬‭ ‬משום‭ ‬שבשבת‭ ‬נוהגים‭ ‬אבלות‭ ‬שבצנעה‭. ‬ב‭.‬‭ ‬משום‭ ‬שבשבת‭ ‬המצווה‭ ‬היא‭ ‬להתענג‭, ‬ועונג‭ ‬ואבלות‭ ‬לא‭ ‬סותרים‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בהכרח‭ [‬בחג‭ ‬המצווה‭ ‬היא‭ ‬לשמוח‭ ‬ובשבת‭ ‬להתענג‭, ‬ויש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬עונג‭ ‬לשמחה‭, ‬וע‭"‬כ‭ ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬שבת‭ ‬ליום‭ ‬טוב‭ ‬בעניין‭ ‬ביטול‭ ‬האבלות‭].‬

דילוג לתוכן